Logga in

Allt om ARN-fall

2 dec 2020

Kakelfirma täppte till ventilationen

Kunden hittade stora brister i sitt nyrenoverade badrum. Kakelfirman hade bland annat monterat duschväggarna så att de täckte halva luftutsuget i badrummet.

10 nov 2020

”Kunden ville ha en spec och det kostade”

Fakturering är också ett jobb, men att VVS-företaget ville ha sju timmars betalt för räkningen är väl ändå att ta i? Det tyckte kunden som gjorde en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

2 nov 2020

Nya blandaren blev dyrköpt affär

Vad gör man om man upptäcker att det läcker ut vatten på golvet från den nyinstallerade köksblandaren – på midsommarafton? En bostadsrättshavare i Vellinge ringde närmaste jourfirma, men det kanske hon inte skulle ha gjort.

12 okt 2020

Ballofixerna – inte rörmokarens sak

VVS-montören hittade inte ballofixerna och kunde därför inte utföra jobbet – men ville ändå ha betalt. Och företaget fick rätt mot den klagande kunden.

8 okt 2020

Rekordmånga byggfel i försenat bygge

Det mesta går snett när det lilla byggföretaget bygger ett gästhus på en villatomt i Småland. Besiktningsmannen slår ner på över 50 fel, varav flera VVS-relaterade.

22 sep 2020

Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget

VVS-bolaget orsakade en vattenskada. Försäkringsbolaget gjorde åldersavdrag på den skadade inredningen. Det tyckte kunden att VVS-företaget skulle stå för.

14 sep 2020

”Vi är stämplade i två år”

Peter Jakobsson, vd på Rörjouren Svenska AB, är upprörd över att hans företag finns med på Svarta listan. "Vi har lärt oss en läxa", säger han.

7 sep 2020

”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden”

Byggföretaget lyckades inte göra många saker rätt när badrummen i ett radhus i Stockholm skulle renoveras.

3 sep 2020

"""Deras arbeten var under all kritik"""

Ett utdraget VVS-uppdrag slutade med att kunden höll inne med betalningen. Rätt sak att göra eftersom jobbet var både dåligt och ofärdigt, menade han. Men Allmänna reklamationsnämnden höll inte med.

22 jun 2020

”Vi vågar inte använda vårt nya badrum”

Det nyrenoverade badrummet står oanvänt i kedjehuset i Luleå. De boende är oroliga för att hålen vid tvättstället och duschblandaren ska orsaka fuktskador. Men VVS-företaget menar att husägarna bara vill ha ett nytt badrum.