Logga in

Allt om ARN-fall

20 feb 2023

Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna?

Ett uppdrag åt en privatperson var fyllt av fel och brister och fick slutföras av en annan entreprenör. Men kunden ansåg att den nya entreprenören skulle ansvara för alla skador.

30 jan 2023

Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades

Ett bygg- och VVS-företag i Skåne hittade på en egen lösning för att fixera golvbrunnen. Det nöjde sig inte kunden med, vilket ledde till en utdragen tvist.

23 jan 2023

”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige”

En fritidshusägare i Norrbotten köpte en värmepump för att klara kalla vintrar. Men pumpen höll inte måttet – den är främst avsedd för att kyla. Kunden var minst sagt missnöjd.

16 jan 2023

Elen till värmepumpen kopplades felaktigt

Kunden betalade för en premiuminstallation – men krävde pengarna tillbaka då säkringar gick, pumpen visade felmeddelanden och en elektriker fick kallas in.

9 jan 2023

VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden

När borrningen för bergvärme startade sprutade det ut jord och lera på kundens hus. Nu måste VVS-företaget rengöra fasaden.

2 jan 2023

”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna”

Fler affärer 2022 – men också fler missnöjda kunder. Antalet värmepumpärenden hos Allmänna reklamationsnämnden (Arn) ökade med 50 procent under 2022. 

5 dec 2022

Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa?

Fastighetsägarens minireningsverk luktade så illa att stanken spred sig in i huset. Han gav serviceföretaget skulden och vände sig till Allmänna reklamationsnämnden.

14 nov 2022

VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen

Den förde ett förskräckligt oväsen och kunde inte heller leverera rätt temperatur. Den missnöjde villaägaren tog hjälp av en ny installatör - och ville att den felande installatören skulle betala.

7 nov 2022

VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet

När värmepumpstillverkaren höjde priset med 5,7 procent gjorde VVS-företaget det också. Men kunden vägrade betala prishöjningen.

26 sep 2022

Det läckte i kundens badrum – men vems var felet?

Hur lång är tidsfristen för att reklamera ett fel? Och ska företaget anses ansvarigt när kunden sagt att han försökt spännande kopplingarna? Arn fick avgöra fallet.