Logga in

Allt om ARN-fall

29 maj 2023

”Oseriösa företag utför installationerna”

Solcellstvisterna ökar markant hos Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och har nu gått om värmepumpar som den installation som kunderna klagar allra mest på. En vanlig orsak är att tillverkarens anvisningar inte följs, menar experten.

22 maj 2023

Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen?

Kunden var mån om att badrumsrenoveringen skulle bli fackmässigt utförd och fick ett våtrumsintyg som visade att det var så. Trots det upptäcktes senare två felinstallerade golvbrunnar. Frågan var vems ansvar det var.

15 maj 2023

Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen?

Ett kylföretag lämnade offert för en värmepump inklusive installation. Men när kunden utöver detta fick en faktura från elektrikern uppstod en tvist. Vem skulle betala elektrikern?

4 maj 2023

Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha?

Byggproduktföretaget var specialiserat på bland annat historiska VVS-produkter, men kunde ändå inte få till en bättre leveranstid än ”flera år” när kunden beställde en gammaldags gårdspump. Den fanns samtidigt i lager hos konkurrenter. Var det okej agerat av företaget?

24 apr 2023

Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen

Kunden valde värmepumpen för att den hade smartgrid – men så tog tillverkaren bort funktionen. Den besvikna kunden klagade hos Arn och ville ha ersättning.

17 apr 2023

”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning”

Värmepumpsföretaget vägrade att installera luft/luftvärmepumpen där de avtalat med kunden om att den skulle placeras. Kunden lät ett annat företag göra jobbet – och gick till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) för att få första företaget att stå för merkostnaden.

3 apr 2023

Styrning av elpatronen fungerade inte

En månad efter att fastighetsägaren i Dalarna fått den nya bergvärmepumpen installerad slutade elpatronen att fungera. Det lokala VVS-företaget lovade en uppdatering av systemet, men inget hände och kunden anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

20 mar 2023

”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust”

Ett värmepumpsföretag hänvisade till oförutsedda förseningar och prishöjningar på grund av pandemin och kriget i Ukraina - därför gällde inte avtalet de ingått. Det accepterade inte kunden.

9 mar 2023

Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss?

VVS-företaget ersatte kunden för vattenskadan grävmaskinisten orsakat – men kunden krävde mer. Till sist fick Arn avgöra hur stort ansvaret var.

28 feb 2023

Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning?

Byggföretaget skickade ett uppskattat pris till kunden för renoveringen. Men vilken betydelse har en sms:ad överslagsräkning? Det fick prövas av Arn.