”Är en VVS-montörs liv inte lika mycket värt som en privatpersons?”
Så kom det, äntligen! Testet som visar att säkerheten i skåpbilar är rejält eftersatt och betydligt sämre än i personbilar.
Jag och andra motorjournalister är föga förvånade över resultatet. Det som många länge vetat om har nu bevisats i ett test- och bedömningsprotokoll utfört av Trafikverket och Euro NCAP, som utför krocktester i ett europeiskt trafiksäkerhetssamarbete.
Mer om säkerheten i skåpbilar: ”Golvet kan bli som en kniv som skär in i kupén”
Testresultaten skickades i dagarna ut i ett pressmeddelande av Euro NCAP och publicerades först av SVT, Sveriges Television. I testet ingick 19 av de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden. Tillsammans stod bilarna för 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019.
Det var inget krocktest i vanlig bemärkelse utan Euro NCAP utförde ett antal tester av avancerade förarstödsystem utifrån särskilda test- och bedömningsprotokoll och en kontroll av vilka bilar som var utrustade med sådana.
”Från biltillverkarna har jag hittills inte fått något vettigt svar på frågan om hur de resonerar. Det enda jag kommit fram till är att det måste handla om pengar och prispress.”
Som motorjournalist har jag ända sedan 2011 provkört lätta lastbilar varje månad. Genom åren har jag på nära håll sett att biltillverkarnas intresse att förse hantverkarbilarna med säkerhetsutrustning som standard har varit mycket lågt. Detta trots att biltillverkarna har utvecklat säkerhetsutrustning som finns i deras personbilar.
Från biltillverkarna har jag hittills inte fått något vettigt svar på frågan om hur de resonerar. Det enda jag kommit fram till är att det måste handla om pengar och prispress. Biltillverkarna har helt enkelt valt att hålla nere priserna och har därför inte försett bilarna med alla tillgängliga säkerhetssystem, eller så har de dem som tillval.
Samtidigt har jag sett att det har börjat ske en förändring där det finns fler säkerhetssystem i bilarna än för några år sedan. Men det är fortfarande långt ifrån tillräckligt. Något som Euro NCAP:s test visar.
Ett exempel som dyker upp i mitt huvud är att krockkudde ofta är tillval på passagerarsidan och endast standard på förarsidan. Något som varit standard på personbilssidan sedan i mitten av 90-talet. Antisladdsystem var också under många år eftersatt och oftast tillval.
Och historien upprepar sig: De senaste åren har allt fler biltillverkare autobroms i sina bilar, dock långt ifrån alltid som standard. Autobroms borde absolut vara standard eftersom det räddar liv för att det skyddar fotgängare och cyklister från att bli påkörda.
Ytterst är den eftersatta säkerheten i lätta lastbilar ett arbetsmiljöproblem där biltillverkarna känner till bristerna samtidigt som de inte gör något åt det.
I sammanhanget är det extra allvarligt att lätta lastbilar rullar cirka 20 procent mer än personbilar. Exponeringen är alltså klart större för hantverkare än för privatbilister.
Euro NCAP:s testresultat är nedslående: 20 procent av de 19 testade bilarna fick betyget ”Rekommenderas inte”: Fiat Talento, Nissan NV400, Opel Movano, Renault Master, Renault Trafic fick det sämsta betyget. Ingen bil nådde det högsta betyget Platina, utan det näst högsta betyget Guld fick Ford Transit, Mercedees-Benz Vito och Volkswagen Transporter.
Så min avslutande uppmaning till byggbranschen och dess organisationer är: Gå ihop och kräv att biltillverkarna ska höja säkerheten i alla lätta lastbilar. Alla bilar som lämnar fabriken ska ha samma säkerhetsutrustning och förarstöd som är standard i personbilarna.
Så klättra upp på barrikaderna och se till att den bil ni kör varje dag och som är er arbetsplats är en säker sådan.
Hallå biltillverkare! Tycker ni att en VVS-montörs liv inte är lika mycket värt som en privatpersons?
HUR SÄKER ÄR DIN BIL? SE RESULTATEN PÅ EURO NCAPS: SAJT.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen