Brist på framtidsplan kan bli en kalldusch för familjeföretagen
Företagsrådgivarna om vanliga fällor och hur man undviker dem.
Familjeföretagen står för en tredjedel av svensk sysselsättning och BNP. Organisationen Företagarna och Svenskt Näringsliv uppskattar att runt 75 procent av Sveriges företag är mer eller mindre familjedrivna.
En siffra som stämmer väl även för VVS-branschen, enligt de experter som VVS-Forum pratat med.
Övriga delar i serien om familjeföretag:
Tuffaste utmaningen som vd i familjeföretaget: ”Det svåraste har varit att få maken att inte lägga sig i allt”
Ångrade försäljningen: Hon fick se familjens ”pärla” gå i konkurs
Instalcobossen råd: ”Vänta inte för länge med att sälja”
Men undersökningar visar att många mindre företag som står inför ett generationsskifte kan tvingas att lägga ner verksamheten i brist på andra lösningar.
– Vanliga fällor är att man inte planerat för framtiden eftersom fokuset är ”här och nu” och att kunskapen bara finns i huvudet hos de som arbetar i företaget, säger Lars Jagrén, senior advisor på Svenskt Näringsliv, med generations- och ägarskiften som ett av sina specialområden.
När branschorganisationen Företagarna frågade småföretagare som stod inför ett generationsskifte inom tio år om deras framtidsplaner svarade majoriteten, 80 procent, att de trodde att verksamheten skulle avvecklas på grund av att kompetensen i företaget var knuten till en viss person.15 procent hade ingen naturlig efterträdare.
Drygt 50 procent hade inte vidtagit åtgärder alls för en exitplan, inte ens inlett samtal med familjemedlemmarna.
”Ett klassiskt tips handlar om att sätta av tid för familjeråd då man sätter sig ner och funderar över företaget, de olika rollerna och framtiden.”
Daniel Wiberg
Att många har sitt framtida pensionskapital i bolaget kan få stora konsekvenser om efterträdare saknas och företagets värde minskat.
– Det kan till exempel innebära att man får skjuta den planerade pensionen på framtiden, säger Lars Jagrén, Svensk Näringsliv.
Daniel Viberg, chefsekonom och tillförordnad samhällspolitisk chef på Företagarna, har forskat om familjeföretag och deras kultur:
– Ofta har de fullt upp med jobb och svårt att hinna med det administrativa. Men ett klassiskt tips handlar om att sätta av tid för familjeråd då man sätter sig ner och funderar över företaget, de olika rollerna och framtiden. Det är något som man faktiskt måsta ta på allvar och avsätta tid för, säger han.
Daniel Wiberg tycker också att det är klokt att ta hjälp utifrån för att underlätta samtalen, någon som kan ställa ”kluriga” frågor som leder till eftertanke.
– Annars finns risken att man fastnar i känslor och rättvisetänk som kanske inte är det bästa för företagen, säger han.
Det kan till exempel bli konflikter i familjen om vem som ska ta över som företagsledare. En annan laddad fråga, som behöver ställas i tid, kan vara om man ska sälja företaget vidare externt.
– Ett familjeföretag som ofta tar många decennier att bygga upp släpper man inte så lätt, säger Daniel Wiberg.
Familjeföretagen och framtiden
Runt 75 procent av Sveriges VVS-företag är familjedrivna
Mer än vart fjärde företag står inför ägarskifte inom tio år. Av dem tror 25 procent att företaget kommer att avvecklas, 18 procent att det drivs vidare i familjen och 18 procent att det kommer ingå i ett annat företag.
Främsta skälet till avveckling är att kunskapen är knuten till en viss person.
15 procent hade ingen naturlig efterträdare.
Drygt 50 procent hade inte vidtagit åtgärder alls för en exitplan, inte ens inlett samtal med familjemedlemmarna.
KÄLLA: FÖRETAGARNA/SVENSKT NÄRINGSLIV
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen