Logga in

Cisternlocket till toaletten satt fast med silikon

Publicerad
9 mar 2020, 06:00
| Uppdaterad
23 aug 2024

Att locket till toalettens vattenbehållare inte gick att öppna var ett av flera fel villaägaren upptäckte efter badrumsrenoveringen. Allmänna reklamationsnämnden hade synpunkter på det.

En villaägare i Hälsingland beställde 2019 en badrumsrenovering av ett lokalt bygg- och VVS-företag. I arbetet ingick kakel, klinker, golvvärme, el, VVS, ny golvbrunn och dusch.

Villaägaren betalade 138 000 kronor för arbetet.

Men efter renoveringen ska flera fel ha upptäckts i badrummet, bland annat följande:

  • Läckande tvättställ.
  • WC:n gick inte att spola och locket till vattenbehållaren satt fast med silikon.
  • Bakfall i duschen, vattnet rann ut på golvet.
  • I stället för en kran med handdusch hade en blandare installerats.

Villaägaren menade att arbetet inte var fackmässigt utfört, något som också bekräftades av en besiktningsman. Villaägaren anmälde då företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och begärde att företaget åtgärdade felen.

”De här felen är reklamation som jag anser att jag inte ska betala extra för”, skrev villaägaren till nämnden.

Han vill även ha ersättning med 1 903 kronor för besiktningskostnaden och se intyg på att el, VVS och kakling gjorts på ett korrekt sätt och av behörig personal.

Men bygg- och VVS-företaget motsatte sig kraven och pekade på att villaägaren fått kvalitetsdokument som styrker att en yrkesman har kontrollerat allt färdigt jobb och att företaget har certifikat.

”Alla som jobbar åt företaget har utbildning inom yrket. Om en person har certifikat räcker det till flera som arbetar på samma plats”, framhöll bygg och VVS-företaget och pekade på att man skulle åtgärda eventuella fel efter att fakturan för arbetet betalats.

”Vi har gjort många gratisändringar i jobbet. Enligt kontraktet kommer ändringar att kosta extra”, skrev företaget till Arn och hävdade att det var villaägaren själv som skruvat loss rör och orsakat vattenskador på en kommod. Företaget har beställt en ny kommod, men samma sak har skett en gång till och nu har man tröttnat på att byta ut kommoder.

En tjänst ska anses felaktig bland annat om resultatet avviker från vad konsumenten har rätt att kräva i fråga om fackmässighet eller från vad som i övrigt får anses avtalat enligt konsumenttjänstlagen.

Arn pekar på att det är konsumenten som måste visa att tjänsten är felaktig. Han har inte visat att parterna haft någon överenskommelse om handdusch med blandare. Han har inte heller visat att parterna har kommit överens om att han ska få ett intyg.

Av de bilder som skickats in till nämnden framgår att det var silikon på toalettlocket. Det utgör ett fel och företaget rekommenderas att åtgärda det. Men villaägaren har inte visat att det föreligger några fel i övrigt i det arbete som bolaget har utfört, menar Arn, som inte heller tyckte besiktningsprotokollet sa något om vilka fel som fanns i badrummet.

Villaägaren kan därför inte få någon kostnadsersättning för besiktningen.

Nämnden rekommenderar bygg- och VVS-företaget att åtgärda felet på toalettlocket, men avslår villaägarens begäran i övrigt.