Bohusföretaget ska fortsätta växa – utanför VVS-kedjan
Efter tio år som medlem i Comfort står nu Installationsgruppen Bohuslän på egna ben.
Installationsgruppen Bohuslän gick ur Comfort-kedjan vid senaste årsskiftet.
– Vi ville testa att stå på egna ben efter tio år i kedjan. Det ligger ingen schism bakom, säger vd:n och ägaren Peter Karlsson.
Installationsgruppen omsatte 76 miljoner kronor förra året, en ökning med nästan 35 procent jämfört med året innan.
– Samtidigt nådde vi nästan vårt mål på 7 procents vinstmarginal. Det bidrog också till att det blev ett naturligt steg att lämna Comfort och det känns bra så här långt, säger Peter Karlsson.
Företaget har i dag 38 anställda och i år bedömer han att det kommer att omsätta 85–90 miljoner kronor.
– Vi vill specialisera oss inom fem, sex nyckelområden som vi blir riktigt bra på. Förutom badrum handlar det om områden som kedjan inte erbjuder tjänster inom, exempelvis energioptimering.
– Medlemskapet kostar trots allt en hel del och det handlar om en avvägning mot nyttan av det. Som ett relativt litet företag i kedjan har vi ingen större nytta av att de centrala funktionerna finns i huvudstaden. Samtidigt tycker vi att det finns många saker som är bra med Comfort, säger Peter Karlsson.
Han uppger att fördelar med medlemskapet som inköp och marknadsföring ställts i proportion till kostnaden för att vara medlem.
– Våra inköp har säkert blivit något sämre nu, men vi är ju samtidigt fria att ta alternativ i stället. Min bedömning är att det är ett nollsummespel i det sammanhanget.
Inköpen viktigast när Jonas Rör gick in i kedjan
Installationsgruppen Bohuslän har genomgått stora förändringar under senare år, påpekar Peter Karlsson.
– Vi har flyttat basen från Kungshamn till Uddevalla och centraliserat administrationen där. Uddevalla ligger strategiskt bra till med ungefär åtta mil till både Göteborg och Strömstad, fyra mil till kusten och tre mil till Trollhättan.
Tre av fyra butiker stängdes 2017. Kvar finns nu bara butiken i Henån på Orust.
– Vi såg inte att vi måste vara med i Comfort för att sälja på den butiken. Vi tjänar främst pengar på våra montörer och därför lägger vi mest krut på installation, säger Peter Karlsson.
Oscar Hanson VVS i Halmstad lämnade Comfort samtidigt som Installationsgruppen Bohuslän.
Även Samsons Rör i Solna gick ur kedjan vid årsskiftet 2018/2019. Samsons Rör omsatte förra året cirka 67 miljoner kronor.
Monterras vd: ”Vi vill hitta den bästa inköpslösningen för våra partner.”
Gemensamt för Oscar Hanson VVS och Samsons Rör är att de inte har butik och en liten andel konsumentkunder. För Halmstadsföretaget berodde inte utträdet på den egna inriktningen.
– Det har ingenting att göra med att vi inte har butik, snarare tvärtom. När vi gick in i kedjan 2009 förknippades den mycket med konsumentsidan. Comfort har det senaste decenniet jobbat hårt även med B2B-sidan och det affärsområdet har också vuxit inom kedjan, sa vd Oscar Hanson till VVS-Forum när det stod klart att företaget skulle lämna kedjan.
Samsons Rörs vd Patrik Samson gjorde dock en annan bedömning än Oscar Hanson i det avseendet.
– Comfort är fortfarande en konsumentkedja och vi är i första hand inriktade på entreprenader, kommenterar han nu motivet till utträdet.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen