Därför kunde en toalett kosta 1,4 miljoner
Självrengörande offentliga toaletter skulle bli ett lyft för Stockholms stad. Men bara hälften av toaletterna har öppnat och kostnaderna skenar.
Det är tidningen Mitt i Stockholm som har granskat projektet “Toa för alla” där reklamfirman JC Decaux skulle bygga 70 självrengörande toaletter i Stockholm. I utbyte skulle företaget få 350 attraktiva reklamplatser.
Men nu, fem år efter projektstarten, har både budget och tidsplan spruckit.
De självrengörande toaletterna är flera år försenade och har överskridit budgeten med minst 20 miljoner kronor. Notan är uppe i 46 miljoner kronor och efter fem år har bara 41 av 70 toaletter öppnat.
Kostnaderna har skenat. Från cirka 100 000 kronor per toalett till 1,4 miljoner kronor, som den dyraste toaletten kostat.
Trafikborgarrådet David Helldén (MP) förklarar detta med att man gjorde en felaktig kalkyl och att det på flera platser var svåra förutsättningar för att dra el och vatten.
Avtalet med de självrengörande toaletterna löper fram till 2025.
– Vill man göra en ny upphandling efter 2025 finns all infrastruktur på plats, med vatten el och avlopp. Vilket underlättar för en eventuell framtida aktör, säger David Helldén till tidningen Mitt i Stockholm.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen