Fick betala dubbelt för elfel i varmvattenberedaren
Kunden fick betala för två installationer, då den första varmvattenberedaren var trasig.
En 54-årig kvinna utanför Stockholm beställde en varmvattenberedare av det skånska bygghandelsföretaget Velltra AB.
När beredaren levererades i början på året hade den transportskador, men 54-åringen behöll den ändå, mot rabatt.
Läs mer: Renoveringen sabbade tätskiktet
När varmvattenberedaren väl var installerad visade det sig dock att den inte fungerade. Enligt uppgift hade den ett elektriskt funktionsfel.
54-åringen kontaktade då Velltra igen för att få en ny varmvattenberedare.
Enligt kvinnan så informerade inte Velltra henne om att hon skulle få betala installationskostnader två gånger.
När hon senare åter kontaktade Velltra svarade bolaget att de inte stod för några installationskostnader.
Läs mer: ”Vi är väldigt besvikna”
Men 54-åringen krävde ersättning för kostnaderna för den andra installationen på totalt 4 285 kronor.
När hon inte fick några pengar från Velltra anmälde hon fallet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Velltra AB motsatte sig dock kraven och pekade i nämnden på att ”om kunden har valt att montera en transportskadad produkt får kunden stå för det själv”.
ARN gick dock på konsumentens linje.
”Vid fel i en vara har köparen bland annat rätt att kräva kompensation för utlägg i anledning av felet. Det framgår av utredningen att bolaget levererade en varmvattenberedare som inte bara var transportskadad, utan även hade ett elektriskt funktionsfel”, skriver nämnden i sitt beslut.
Läs mer: ”Det forsade vatten ur varmvattenberedaren”
När det gäller kostnaden för installationen, menade ARN att bolaget även är ansvarigt för den tillkommande installationskostnaden.
ARN rekommenderade Velltra AB att betala 4 285 kronor till 54-åringen. Beslutet kan inte överklagas.
VVS-Forum har försökt få en kommentar från Velltra, men utan resultat.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen