“Vi måste börja ifrågasätta grossisternas priser”
Elinstallatören Anders Eriksson och VVS-företagare Tommi Vuolevi möter kunder som handlar materialet billigare inklusive moms än de som företagare kan köpa in exklusive moms.
– Kunderna upplever att vi är lyhörda, kommer med egna förslag och att de får en produkt de vill ha.
Anders Eriksson, driver företaget Din elektriker i Stockholm AB sedan 18 år tillbaka. Med tre anställda plus honom själv och mycket jobb mot privatpersoner undrar jag om kunderna har diskuterat materialpriser nu i höst när ämnet är aktuellt.
Läs mer: Stora prisskillnader på VVS-material
– Det blir väldigt sällan diskussion om materialpriser.
Anders företag får toppbetyg på recensionssajten Reco. Med 4,7 i medelbetyg och idel positiva omdömen går det bara att dra slutsatsen att hans kunder är nöjda och ser till helheten.
Mitt emot Anders på kontoret i Stockholmsförorten Gröndal sitter Tommi Vuolevi som startade Solhöjden VVS AB för tre år sedan.
Han anställde en person för ett år sedan och har två praktikanter för att kunna bygga vidare om behovet finns.
Materialdebatten har han läst om i VVS-Forum och han upplever att kunderna tänker mycket på priset.
På VVS-sidan är det mycket vanligt att kunderna själva köper porslin och blandare eftersom byggvaruhus och e-handlare ofta slår grossisternas priser.
– Den sortens varor är väldigt prispressade på nätet. Jag brukar säga till kunden att de får köpa porslin så köper jag installationsmaterial, säger Tommi Vuolevi.
Läs mer: ”Osunda materialpåslag retar upp folk”
Tommi Vuolevi lägger in egna priser i sitt ekonomisystem. Han tycker att Lundagrossistens prislista är bra.
Tommi visar en produkt som finns både på Ahlsell och Lundagrossisten. Listpriset, innan rabatten som han får, är mer än dubbelt så högt på Ahlsell.
Med rabatt betalar han däremot mindre för varan på Ahlsell.
– En del prislistor är så överdrivna att de inte går att använda. Det är inte i fas med marknaden. Om kunderna kan få varan på byggmarknaden mycket billigare skulle jag skämmas om jag visade ett pris som var flera hundra procent högre. Lundagrossistens katalog kan jag visa ut mot kund, säger Tommi Vuolevi.
Läs mer: ”Rabatterna kan bryta mot lagen”
Ett argument som framförs från branschen är att det är svårt att stå för garanti om kunden köpt produkten själv.
Men för att det argumentet ska bli aktuellt kräver det att en produkt fallerar.
Det har varken Anders Eriksson eller Tommi Vuolevi råkat ut för när det gäller jobb där kunden köpt materialet själv.
Ofta köper kunderna samma märken som installatörerna, men billigare eftersom e-handlarna kan pressa priserna.
– Vi installatörer måste börja ifrågasätta grossisternas priser. I dag har vi en situation där kunderna kan köpa från e-handeln för ett pris inklusive moms som är lägre än det pris vi betalar från grossisten exklusive moms, säger Anders Eriksson.
Både Anders och Tommi jobbar med minimidebitering om två timmar. Det kan göra att de allra mest priskänsliga kunderna söker hjälp på annat håll.
De flesta brukar förstå när Anders och Tommi förklarar att jobbet på plats kanske bara tar 20 minuter, men med restid och administration av rot-avdrag med mera krävs den tiden för att få ihop verksamheten.
Det är också bra ur materialhänseende tycker Tommi Vuolevi
– Vi har två timmar på oss. Då har vi tid att åka ut till kunden, se vilket material som behövs och åka och köpa det. Det blir bara tokigt om kunden ska försöka köpa installationsmaterial själv.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen