Halvvägs mot totalinstallatör
Västsvenska Effektbolagens grundare vill knyta till sig nya bolag för att få alla teknikområden på plats.
I fjol sa Michael Almeida upp sig från Gunnar Karlsen Sverige, där han var regionchef för Väst. Han hade bestämt sig för att starta egen verksamhet i Effektbolagen.
I augusti 2017 köpte Effektbolagen företaget Ventilationsgruppen i Kinna. Det har sedan dess bytt namn till Ventilationseffekt i Väst och har basen i Göteborg.
– I samma veva som det första förvärvet började Kent Johanneson och jag prata om att hitta på någonting tillsammans, berättar Michael Almeida.
Kent Johanneson ägde då Inflo Ventiationsservice i Uddevalla. De hade lärt känna varandra tio år tidigare när Michael Almeida var säljare på Eko Ventilationsdetaljer.
Läs mer: Västsvensk VVS-gasell växte 746 procent
Inflo blev under hösten det andra företaget i Effektbolagen och Kent Johanneson gick in som hälftenägare. Effektbolagen äger nu alla aktier i både Inflo Ventilationsservice och Ventilationseffekt.
Planen är att koncernen ska bli multidisciplinär och nyligen togs nästa steg. Sedan oktober i år ingår HK Kyla & Klimat i Effektbolagen.
– Kyla, det som skulle komma in sist kom in först, kommenterar Michael Almeida.
HK Kyla & Klimat med säte i bohusländska Munkedal har omsatt 3–5 miljoner kronor de senaste åren. Den tidigare ägaren Henning Kongstad valde att gå i pension vid 68 års ålder i samband med övertagandet.
Nyanställd som ansvarig för HK Kyla & Klimat är Christian Andreasson, som tidigare var delägare i grossistföretaget Nordiska Ventilationsprodukter.
– Varumärket HK Kyla & Klimat ska nu marknadsföras i Uddevalla och Göteborg, framför allt mot våra servicekunder. Vi kommer att profilera oss med både kyla och ventilation där och i Munkedal, förklarar Michael Almeida.
Likt Instalco behålls de tidigare bolagsnamnen och varumärkena när företagen går in i Effektbolagen. Tanken är att ventilation och kyla nu ska kompletteras med både VS och el
– Vi har diskussioner med bolag inom båda teknikområdena som är intresserade. Det gäller även fler ventilationsföretag, säger Michael Almeida.
Läs mer: Ny VVS-koncern siktar på 200 miljoner i år
Affärsidén för Effektbolagen är att äga små bolag som växer gemensamt bland annat genom korsförsäljning. Ur kundens synvinkel innebär det en kontaktpunkt för alla teknikområden.
– Kunden ska inte behöva ringa fem olika bolag för att få ordning på sin fastighet. Vi löser allt för honom, säger Michael Almeida.
Det finns i dag många koncerner med liknande affärsidé, men oftast är de mycket större både sett till omsättning och geografiskt område, konstaterar Kent Johanneson.
– Ibland har de svårt att komma överens internt i de stora koncernerna. Tanken är att vi ska vara en grupp, där alla drar jämnt och nyttjar varandra. Det ska inte finnas några vattentäta skott där var och en skyddar sitt eget. Om alla arbetar är överens om den filosofin finns det alla möjligheter att jobba effektivt, säger han.
Att vara en bra arbetsgivare är en annan viktig ingrediens i den gemensamma filosofin för bolagen.
– Både Kent och jag har byggt företag där folk trivs och tycker att det är roligt att gå till jobbet. Det är viktigt att inte ta död på det genom att sätta in resultatlöner och bonusar. Samtidigt ska personalen veta att om det går bra för företaget får den ta del av det, säger Michael Almeida.
Ventilationseffekt hade tre anställda när Michael Almeida tog över. Nu har det vuxit till 15 medarbetare och omsätter i år cirka 25 miljoner kronor. Nyligen flyttade Ventilationseffekt in i nya lokaler på Hisingen nära Götaälvbron i Göteborg.
Inflo i Uddevalla har tio anställda och omsätter 20 miljoner kronor.
Läs mer: Brion breddar med konsultverksamhet
Inflo har i dag tyngdpunkten på service och Ventilationseffekt på entreprenad. Meningen är att det nu ska bli mer jämvikt i båda bolagen, med skilda avdelningar för entreprenad och service.
– Ventilationseffekt kommer främst att verka runt Göteborg, men vi har fått förfrågningar även från Varberg, Falkenberg och Borås, säger Michael Almeida.
Kent Johanneson påpekar att det geografiska verksamhetsområdet inte bör vara större än tio mils radie.
– Sedan börjar det bli jobbigt. För Inflo innebär det i så fall ett område upp till Strömstad, in i Dalsland, längs Vänerkusten, Göta Älvdalen och lite inspel i Alingsåstrakten, säger han.
Michael Almeida och Kent Johanneson bedömer att en rimligt tillväxt för bolagen i gruppen är runt 10 procent varje år.
– Men samtidigt ska vi ha bra siffror och skapa hyfsade vinster i verksamheten, säger Kent Johanneson.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen