De 3 vanligaste felen med personalliggare
Företagen får betala när anställda missar utloggning.
Totalt har kontrollavgifter till ett värde av cirka 7,3 miljoner kronor för fel med personalliggare påförts under 2016. Det kostar till exempel 2 500 kronor i avgift för varje person som vid kontrolltillfället inte är registrerad i personalliggaren.
Skatteverket genomförde drygt 12 000 kontroller av systemet förra året. Kontrollerna fördelade sig på cirka 5 000 byggarbetsplatser och 7 000 entreprenörer.
Här är de tre vanligaste felen enligt Skatteverket:
1. Oregistrerade personer.
Högst upp på listan över fel är att personer som är verksamma på byggarbetsplatsen inte är registrerade i personalliggaren, berättar Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.
Registreringen ska både göras vid arbetspassets början och vid dess slut.
Läs mer om nästa regeländring som kommer samköras med personalliggare: ”Kommer drastiskt minska svartarbete”.
2. Utloggningen.
– Vi vill betona att det inte är fråga om någon stämpelklocka, utan uppgifterna vid registreringen ska kunna ligga till grund för en fördjupad skattekontroll. Problemet är att många inte bryr sig om att logga ut när arbetspasset slutar, kanske beror det på att en automatisk utloggning görs vid midnatt i många av systemen. Det finns ett krav på att liggaren ska föras löpande, men det gör den inte om man systematiskt struntar i att logga ut, säger Conny Svensson.
3. Saknas personalliggare.
– Det ska vara en elektronisk personalliggare, men den kan presenteras för oss på olika sätt, till exempel som en utskrift, ett USB-minne eller ett mejl. Att liggaren inte varit tillgänglig ligger också högt upp på listan i de fall som vi påfört kontrollavgifter.
Det kostar 25 000 kronor att inte ha anmält en byggarbetsplats. Om personalliggare saknas eller är felaktig är avgiften 12 500 kronor. För varje person som inte är registrerad får arbetsgivaren böta 2 500 kronor.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen