Logga in

Tillverkaren om klagomål på blandare: ”Kunden fortsätter leta fel”

Publicerad
24 apr 2025, 05:00
| Uppdaterad
23 apr 2025

Är det rimligt att en köksblandare stänger av sig själv vid lågt flöde? Kunden var irriterad över att problemet inte gick att lösa trots flera reparationsförsök. Men tillverkaren anser att blandaren “fungerar adekvat”.

Läs också:
”Den dyra designblandaren saknar specifikationer”

Läs också:
”Kombikranen för bänkdiskmaskinen på tvågreppsblandaren hade hoppat ur sitt läge”

Den nya köksblandaren stängde av sig själv vid lågt flöde vilket innebar att den inte gick att använda på lätt rinnande flöde eller sparflöde. Problemet kvarstod trots att insatsen byttes vid två tillfällen och att blandaren sedan ersattes med en ny.

Rörmokaren som anlitades av tillverkaren för att byta insats igen konstaterade på plats att det inte skulle hjälpa. Enligt kunden berättade rörmokaren att han åkte runt för att åtgärda samma undermåliga produkter upprepade gånger.

Kunden gjorde en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden och begärde hävning av köpet alternativt att få en ny blandare av motsvarande modell installerad.

Företaget vill inte gå med på det och förklarar för nämnden att montören som senast var på plats hos kunden återkopplat att kranen fungerar på ett adekvat sätt men att kunden fortsätter att leta fel. “Vi ser tyvärr ingen ytterligare åtgärd som kan hjälpa honom i detta fall”, skriver de i svaret på anmälan.

Läs också:
Bland beröringsfria blandare och spolvulster – här är de rätta svaren i sanitetsquizet


Men Allmänna reklamationsnämnden ger kunden rätt: ”Det får anses vedertaget att det ska gå att spola olika mängder vatten ur en blandare, såvida något särskilt om detta inte angetts i köpehandlingarna, vilket inte gjorts här.”, fastslår nämnden och rekommenderar tillverkaren att leverera en ny, likvärdig blandare som går att spola olika mängder vatten med till kunden.