Logga in

Kunden klagar på klen värmepump – kräver att få en ny

Publicerad
14 apr 2025, 05:00
| Uppdaterad
11 apr 2025

Kunden gillade inte värmepumpen hon fått installerad och ville att företaget skulle ge henne en ny med större kapacitet. När de inte gick med på det vände hon sig till Arn. 

En kvinna i Malmö köpte en värmepump för 128 150 kronor. Vid ett hembesök ska det säljande företaget ha lovat att produkten hade kapacitet nog för hennes hus och att den skulle kunna värma fastigheten vid utetemperaturer ned till 15 minusgrader. Blev det ännu kallare skulle en elpatron kunna ta vid.

Läs också:
”Droppskålen var näst intill mosad”

Läs också:
”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen

Men när det blev vinter och kallt tyckte kvinnan inte att värmepumpen levererade det som var utlovat. Enligt henne var det bara 14-17 grader i huset när det var 8 minusgrader ute. Kvinnan hävdar att elpatronen stod för delar av värmen även vid nollgradigt och till och med plusgrader. Enligt kvinnan har en servicetekniker muntligen sagt att värmepumpen är för liten. Säljaren har kollat hennes gasförbrukning och menar att pumpen visst har tillräcklig kapacitet. 

Det installerande företaget förnekar att de skulle ha lovat att deras produkt skulle klara att värma upp huset när det var 15 minusgrader utomhus. De valde dimension på värmepumpen utifrån uppgifter de fick när de besökte kunden och de står fast vid att de skulle ha valt samma produkt igen om de gjorde om hela processen.

De hävdar att de ville se en av kundens elräkningar för att kontrollera hur mycket värmepumpen hade förbrukat och vad skillnaden mot tidigare år var, men det fick de inte. Därför har de inte kunnat bedöma hur systemet fungerat jämfört med deras kalkyl. Företaget har också bett om att få titta på  injusteringar av elpatronen samt begränsningar och tidsstyrning av den men inte heller det har kunden gått med på. Felsökningen har varit svår att göra på grund av de här sakerna.

Därefter har företaget granskat värmepumpens minneskort och driftdata och där kan de inte hitta några fel eller tecken på att elpatronen har gått mycket.

Läs också:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”

Kvinnan har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få vägledande hjälp. Nämnden skriver i sitt beslut att konsumentköplagen kräver att näringsidkaren ska ges en chans att fixa felet på en vara om det går att ordna inom skälig tid och utan kostnad eller olägenhet för konsumenten. I det här fallet har företaget inte fått chansen att göra det eftersom kunden vägrat att låta dem undersöka pumpen och huset. Därför avslås kundens krav på att få en ny värmepump med högre kapacitet installerad gratis alternativt få hela köpesumman återbetald.