Kräver pengarna tillbaka för felsökning: ”Firman inte Nibe-auktoriserad”
En villaägare utanför Stockholm hade det kallt hemma och beställde en felsökning av värmepumpen. Men när firman visade sig sakna “Nibe-auktorisering” ville han ha tillbaka pengarna.
Mannen ringde en värmepumpsfirma som kom och felsökte. De konstaterade att cirkulationspumpen var trasig och fakturerade honom 3 125 kronor som han betalade direkt.
Läs också:
”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen
Läs också:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”
Men sedan upptäckte han att företaget som han beskriver det inte var Nibe-auktoriserade och då kontaktade han ett annat företag. Teknikern som kom därifrån menade att cirkulationspumpen fungerade utmärkt. Mannen anser sig därför har betalat för en felsökning som var felaktig. Han kände sig lurad och hörde av sig till företaget, som svarade att han hade godkänt arbetet. Parterna kunde inte komma överens och mannen vände sig så småningom till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.
Värmepumpsfirman svarar att de inte har gjort något fel och att en tekniker på Nibe har bekräftat det. Firman som anlitades istället för dem bytte först cirkulationspumpen och det fungerade inte. Då felsökte de vidare och hittade sedan det riktiga felet. Den första firman menar att de hade gjort exakt samma manövrar om de fått chansen och de hade inte tagit något extra betalt för den fortsatta felsökningen. Men nu fick de inte chansen till det.
Eftersom de inte tilläts slutföra jobbet så kan de inte heller vara återbetalningsskyldiga för att de inte löst problemet. De har certifikat för F-gas och är utbildade rörmokare, vilket är den kompetens som behövs. Det enda som krävs för att få beställa delar direkt från Nibe är att man registrerar sig som kund och det brukar ta ett par dagar.
Läs också:
”Marknadens tystaste värmepump” lät som ett tröskverk
Arn tar hjälp av konsumenttjänstlagen för att komma fram till sin slutsats i ärendet. Nämnden konstaterar att det inte finns något som tyder på att tjänsten inte har utförts fackmässigt. Felsökning och reparation kan vara svåra uppgifter och då kan det behövas flera steg för att klara av jobbet. Kunden har här avbrutit uppdraget innan firman hade hunnit komma så långt. Det kan företaget inte lastas för och de ska då heller inte betala tillbaka några pengar. Att de inte har vad kunden kallar “Nibe-tekniker” är inte heller det något fel enligt lagen. Därför avslås kundens krav.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen