Logga in

Följde inte monteringsanvisningarna för golvvärmen – skyller på kunden

Publicerad
22 apr 2025, 05:00

Företaget vill inte ersätta kunden för den krånglande golvvärmen, trots att den inte monterats enligt anvisningarna. Men vem var ansvarig för avvikelsen? Det fick Arn reda ut.

Tvist
Hantverksveteranen drog skruv i golvvärmeslingan

Reklamation
”Golvvärmen på toaletten ligger för djupt”

Företaget hade anlitats för att installera vattenburen golvvärme i kundens kök och vardagsrum. Efter installationen upptäckte kunden att golvvärmen krånglade. Enligt honom berodde det på att shuntskåpet hade installerats i villans källare,vilket lett till att systemet inte kan luftas korrekt.

Villaägaren hörde vid flera tillfällen av sig till företaget för att få den felaktiga installationen åtgärdad men fick nobben. Företagets motivering var att villaägaren hade informerats om problem som skulle kunna uppstå på grund av skåpets placering.

Kunden skriver i sin anmälan till Arn tvärtom, att han och hans familj frågade om skåpet kunde placeras i källaren och att ”hantverkaren försäkrade att det inte skulle vara något problem och avrådde inte från detta.”  Enligt monteringsanvisningen ska fördelaren alltid monteras högre än golvvärmeinstallationen för att säkerställa ventilationsfunktionen. 

Villaägaren anlitade ett VVS-företag som fick tömma hela systemet för att få bort luften från rören och sedan fylla på det igen. Han anlitade också en besiktare för att få fastställt att installationen var felaktig. Via Arn kräver han ersättning för besiktning, tömning och påfyllning av systemet samt för att få skåpet flyttat till markplanet– totalt 24 891 kronor.

Men företaget motsätter sig alltså kravet. I svaret till Arn skriver företaget att shuntskåpets placering i källaren har flera fördelar, som säkerhet mot vattenskador och minskat ljud från cirkulationspumpen. Att luft kommer in i systemet är normalt och det skulle ha kunnat åtgärdas om kunden bett om det. Istället för en flytt av shunstksåpet föreslår företaget installation av extra avstängningsventiler och anslutningar för genomspolning som en lösning mot eventuella framtida problem. 

Läs också:
”Då finns endast två val med vattenburen golvvärme”

Efter att ha granskat ärendet konstaterar Arn att installationen är felaktig. Monteringsanvisningen har inte har följts och företaget har enligt underlaget inte har avrått från den valda lösningen. Däremot anser nämnden inte att kunden har kunnat styrka att han har rätt till ersättning för besiktningen. Därför rekommenderas företaget att ersätta kunden med 20 766 kronor.