Firman vann i rätten – motparten fortsätter sprida påståenden på nätet
VVS-företagaren Anders Svensson hamnade i tvist med en kund efter en värmepumpsinstallation. Han vann i rätten – men kunden fortsätter att sprida negativa påståenden och kritik på nätet.
Mannen som hade beställt en luft-vattenvärmepump var först mycket nöjd. Men efter ett tag hörde han av sig och krävde rabatt för att han hittat lägre priset någon annanstans. Efter det började han hävda att pumpen installerats på fel sätt.
Läs också:
Westanders PR-expert: Så ska du tänka om kritik på nätet
Läs också:
Den artige, den koleriske, den tyste – vilken av typerna är du?
Det ville sig inte bättre än att parterna till slut möttes i rätten. Där vann Anders Svensson, som äger Kylmontage i Helsingborg, genom en så kallad förlikningsdom. Enligt domen ska kunden betala hela summan på runt 25 000 kronor till företaget som levererat och monterat värmepumpen.
Därmed var saken ur världen. Det trodde i alla fall Anders Svensson, men så blev det inte. Den missnöjde kunden fortsätter nämligen att skriva om hans företag i forum på sociala medier. Omfattningen är sådan att företagaren kallar det en kampanj och ett försök att skada företaget.
– På olika forum skriver han att vi vägrar hjälpa honom och så vidare, vilket är ren lögn. Man vet ju att folk har viss källkritik i vad de läser men inte alla. En del tror väl på det. Det är svårt att bemöta det och veta hur man ska göra i så fall, säger Anders Svensson.
Han har valt att gå in och svara personen i vissa fall, när han känner att det finns något sakligt att lägga fram som motvikt.
– När han har skrivit direkt om oss så har jag bemött det med fakta och berättat vad som egentligen hänt, att han har fått ett pris som han inte velat betala och varit missnöjd med att inte kunna pruta i efterhand. Jag har hänvisat till att den här domen finns där han dömts att betala allt och lite till, säger Anders Svensson.
När han läser påståendena som motparten skriver ser han också hur andra svarar. Enligt honom är de flesta kommentarer till hans egna inlägg positiva och ett fåtal skeptiska till företagets version. Hur väljer han då som ägare att skriva, privat är han frustrerad över det han ser som orättvis kritik och rena lögner, men han lägger ändå band på sig.
– Jag är noga med att inte sprida något för att skada någon annan människa. Syftet har varit att bemöta hans påståenden. Det är inte helt lätt och man får göra avväganden där, var kan jag skriva detta innan det blir förtal? Skulle jag sprida den här informationen i helt andra grupper där den inte är relevant så skulle det bara vara för att skada honom och jag har undvikit det, säger Anders Svensson.
Han oroar sig ändå över att tanken på att kunden kanske skriver mycket som han inte ser och risken för att det ska skada företaget. Han tröstar sig med att människor i allmänhet har blivit bättre på källkritik.
– Man tar det inte för sanning bara för att någon skrivit på nätet, folk förstår att det finns två parter och att de inte får höra hela historien från den ena.
Anders Svensson vet inte vad han ska göra. Så länge det är företaget som utsätts för negativa skriverier, oavsett om det är lögner eller sanning, så går det juridiskt sett inte att se det som förtal. På ett sätt hade Anders Svensson nästan föredragit att det som skrivits riktats direkt mot honom som person.
– Han skriver ned företagets varumärke, det är det som gör mest skada. Vi har ett bra rykte och lever jättemycket på rekommendationer, säger han.
Läs också:
Kritik mot företaget på nätet – var går de juridiska gränserna?
Han har inte haft någon egen direktkontakt med den missnöjde mannen, som heller inte har kommunicerat direkt med företaget efter domen. Deras förehavanden är inte över, det finns ytterligare en konflikt om en andra installerad värmepump som ska upp i Allmänna reklamationsnämnden.
– Det senaste som utväxlades var en fråga om hur han vill sköta relationen framåt. Vi har skrivit till honom att vi inte är långsinta och att vi kan lägga allt bakom oss. Ändå fortsätter han, det känns som att det inte går. Han har startat det här, själv vill jag inte gå runt och vara irriterad för att jag fick vänta länge på våra pengar. Men han vill inte ta den utsträckta handen.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen