Logga in

Så räddades det krisande bolaget: ”Många vet inte vad rekonstruktion är”

Publicerad
5 mar 2025, 05:00
| Uppdaterad
4 mar 2025

Företaget var i rekonstruktion men hade en plan. Tre åtgärder skulle rädda verksamheten. Så här har det gått. 

Rörmontören Syd i Skåne ansökte om företagsrekonstruktion i slutet av 2023 efter fyra raka år med förluster. Då presenterades framför allt tre förändringar som skulle vända på skutan och få bolaget på rätt köl igen: En förändrad affärsmodell, sänkta kostnader för personal och konsulter och omförhandlade avtal. Hur har det gått?

Läs också:
Advokatens 8 råd vid konkurs: ”Stor skillnad mellan AB och enskild firma”

Läs också:
”Jag känner en sådan skuld mot mina anställda”

– Marknaden är tuff fortfarande men vi är ute och försöker jaga tillbaka kunder som har lämnat. Det pekar uppåt igen, vi har fått in större jobb och har service som rullar, säger Jörgen Jönsson, vd på Rörmontören Syd. 

Ett sätt att komma tillrätta med ekonomin har varit att gå tillbaka till en gammal inriktning.

– Vi hade alltid kört rot-jobb men gick in i nybyggnadsbiten och det var det som fallerade. Vi har släppt det nu, det var inget bra för oss, och har gått tillbaka till renoveringar. 

Jörgen Jönsson fick lämna rollen som chef under processen eftersom rekonstruktören tog över konton och hade rätt att ta de ekonomiska besluten. Nu är han tillbaka i vd-rollen. Han säger att det tuffaste under rekonstruktionen varit att behålla de gamla kunderna. 

– Problemet är att inte så många vet vad det handlar om. Många tror att det är en konkurs. Man har fått förklara för många kunder att det inte är så utan att det handlar om att kunna driva det vidare.

Just relationerna till kunder var en av anledningarna till att han ville kämpa emot en konkurs så långt det bara gick.

– Man kunde ha tagit den enkla vägen och försatt företaget i konkurs och startat nytt veckan efter, men vi har för många förhållanden med kunder som varit med oss länge. Det här känns som det sjystaste att göra. Om du sviker kunderna har du inget att hämta längre. 

En av de smärtsamma åtgärderna var att skära ned på personalstyrkan. De gick från ett 50-tal anställda till mindre än hälften. Det hade kunnat vara ännu värre.

– Vi hade lite tur för det fanns en del stora jobb igång innan vi inledde rekonstruktionen, därför kunde vi behålla en hel del folk istället för att göra oss av med ännu fler. Det har varit avgörande att vi har kunder som vi jobbat med under 20 år och som fattat läget och fortfarande har beställt jobb av oss och litat på det jag sagt. De har varit trogna, säger Jörgen Jönsson. 

Efter stålbadet har firman 21 anställda inklusive vd. De planerar att behålla den arbetsstyrkan och förhoppningsvis kunna börja växa igen långsamt i framtiden, men inte till samma nivå som tidigare. 

Även en del tillhörigheter och avtal har sålts av eller förhandlats om för att städa upp i kassan. 

– Vi hade en stor bilpark som rekonstruktören tog bort, samma sak med avtal runt telefoni och annat. 

Läs också:
4 tips: ”Ring runt till andra rörisar, skit i om de är konkurrenter”

Planen framöver är att köra på med det som man ser som sina starkaste sidor, stambyten och renoveringar. Rådet till andra som är i en tuff situation? 

– Var rädda om era kunder och prata med dem så mycket det går, försök förklara situationen. Man måste skapa förtroende, när det kommer ut att man ligger i rekonstruktion så backar folk, många tror som sagt att det är konkurs och det kan börja gå rykten. Var ärlig, berätta vad som hänt.