Logga in

Elförbrukningen rusade efter reparation av bergvärmeväxlare – nekas ersättning

Publicerad
10 mar 2025, 05:01
| Uppdaterad
7 mar 2025

Serviceteknikern upptäckte att elpatronen gick konstant efter reparationen, vilket fick elförbrukningen att skena. Trots det får kunden ingen ersättning.

Tekninern:
”Att stänga av elpatronen är det dummaste man kan göra”

Installatören tipsar:
”Bättre satsa på billigare bergvärmepump och djupare borrhål än tvärtom”

Kunden anlitade företaget för reparation och service av bergvärmeväxlaren. Efter en tid upptäckte kunden att elförbrukningen skenat iväg och låg på 3 800 kWh per månad istället för det normala 1 400 kWh under en tremånadersperiod, trots att ingen hade vistats i huset.

Efter hennes felanmälan skickades en servicetekniker ut för att felsöka anläggningen. Teknikern upptäckte att elpatronen gick konstant men kunde inte genast lokalisera orsaken. Vid ett andra besök bytte han kontaktorn, vilket omedelbart fick förbrukningen att sjunka till normal nivå.

Enligt kunden var förklaringen till den skyhöga elförbrukningen att reparatören hade lämnat bergvärmeväxlaren i dubbel drift, där både kompressor och elpatron körde samtidigt, kombinerat med att kontaktorn skadats vid reparationen. Därför kräver hon ersättning på 10 800 kronor för den extra elförbrukningen och betalningsbefrielse för delar av reparationen. 

När företaget nekade henne ersättning vände hon sig  till Arn med sina krav.

Företaget svarar att reparationen är korrekt utförd och att bergvärmeväxlaren har ställts  i ”auto-läge” för att elpatronen endast ska aktiveras vid behov. Att kontaktorn gått sönder var inte deras ansvar utan beror snarare på normalt slitage eftersom bergvärmepumpen var 18 år gammal, menar företaget.

Läs också:
”De hade kopplat in en bergvärmepump med bara anslutningsslangar”

Efter att ha granskat fallet konstaterar Arn att elförbrukningen var dokumenterat hög och att kontaktorn var trasig, men att kunden inte bevisat att det var företaget som orsakat felen. Därför avslår nämnden kundens krav på ersättning.