”De fakturerade dubbelt för ventilationen i mitt nya hus”
Kvinnan tyckte att hon blivit dubbelfakturerad. Firman svarade att det var hon som hade ändrat sig om vilken sorts värmepump det skulle vara och att det låg bakom den nya räkningen. Arn tog sig an saken.
Kvinnan, en stockholmare som lät bygga ett nyckelfärdigt hus för totalt 5,7 miljoner kronor, upptäckte att hon betalat för mycket för vissa saker. Bland annat protesterade hon mot 20 000 kronor för hantering av byggrester och fick rätt. Företaget strök den räkningen.
Läs också:
“Gör man avsteg finns risk att en domstol anser att det inte är fackmässigt”
Läs också:
Hur hade droppskålen kunnat bli så mosad?
En större faktura som dessutom blev ämne för bråk var 64 000 kronor för installationen av den nya ventilationsanläggningen. Kvinnan tyckte att arbetet redan ingick i det ursprungliga kontraktet och att hon inte skulle behöva betala något mer för det.
Till slut gick hon ändå med på att betala under protest då företaget tog på sig att bevisa att förändringar i arbetet orsakat högre kostnader än de som stod i kontraktet. Men de kunde aldrig styrka kostnaden med någon specifikation. Även om uppdraget har förändrats så har installationen varit av samma sort som den som var planerad från början. Därför finns det inga nya kostnader och summan på 64 000 “förefaller vara falsk” enligt kunden.
Företaget har svarat att kunden efter att ha undertecknat det första kontraktet meddelade att hon ville få en offert på ett annat utförande av ventilationen. I kontraktet fanns en lösning som var baserad på en frånluftsvärmepump, men kunden ville ha en bergvärmepump istället. Då lämnade företaget en offert med en tillkommande kostnad på 128 000 kronor. Kunden tyckte att det var för dyrt och i slutändan gick firman med på att halvera priset till 64 000. Det förslaget accepterade kvinnan via e-post. Firman ser det som att parterna har kommit överens om ett tillägg för ett ändrat utförande av ventilationen och att de enats om priset i skrift.
Läs också:
”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen
Allmänna reklamationsnämnden skriver i sitt beslut att det är klarlagt att parterna kommit överens om priset för åtgärderna och att det inte finns någon dokumentation som visar att företaget har brustit i sina åtaganden. Kvinnans krav om att få tillbaka de 64 000 kronorna för ventilationen ska därför avslås.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen