Logga in

Totalentreprenör för badrumsrenoveringen: ”Mindre krångel och bättre koll”

Publicerad
3 feb 2025, 04:55
| Uppdaterad
2 feb 2025

Bad & Kakel i Linköping jobbar till 99 procent med badrum och gör alla moment själva, utom elen. Vd:n berättar om fördelarna med att hålla i alla delar i bygget och hur de får ihop det.

Badrumsrenovering i 60-talsvillan:
Stressigt VVS-jobb: ”Hederssak att koppla på vattnet en fredag”

Checklista:
9 regelverk att ha koll på i badrummen

Peter Westling.

Tidigare var Bad & Kakel i Linköping en vanlig rörfirma. Nu gör de nästan bara badrumsrenoveringar. Det tar max fem veckor från beställning till färdigt badrum –  till ett konkurrenskraftigt pris. Ägaren och grundaren Peter Westling, som själv är rörmokare i grunden, beskriver hur modellen ser ut.

1. Förfrågan och hembesök

Nästan alla jobbuppdrag får vi direkt från kunden som hört talas om oss via mun till mun-metoden. Vi försöker vara synliga genom loggorna på våra bilar och finns även på vissa sökfunktioner, som Offerta.

Jag åker själv ut till kunden och kikar innan vi skriver avtal. Eftersom vi bara jobbar mot privatkunder som i många fall inte vet vad de vill ha brukar jag komma med ett förslag, som inte är hugget i sten. De flesta kunder uppskattar att vi sköter allt så att de slipper vara delaktiga i processen.

2.Butiksbesök och 3D-ritningar

När vi kommit överens om uppdraget kommer kunderna in till butiken och tittar på material, möbler och porslin. Vi erbjuder 3D-ritningar så att vi tillsammans med kunden kan labba med möblering, placeringar, färgval och annat. Det är riktigt bra och ritningen blir nästan som ett foto av det färdiga badrummet.

3. Anställda plattsättare

Plattsättaren och VVS-montören river bort det gamla. Vatten och värme proppas innan VVS-montören börjar med rördragningar och installationer. Vi har anställda plattsättare/byggare i firman som är på plats under hela renoveringen. Montören är med i början och i slutet av processen, när kompletteringarna ska göras, och jobbar med flera renoveringar samtidigt. Plattsättaren monterar gipsskivor om det behövs, väggmattor, kakel och klinker, tätskikt och flytspacklar.

4. Enklare att planera

Att vi har både VVS-montörer och plattsättare/byggare anställda i firman, och inte behöver köpa in tjänster, gör att vi kan hålla ett konkurrenskraftigt pris på renoveringen. Vi kan lättare planera om ifall någon eller några skulle vara sjuka och slipper vänta på externa hantverkare. Det blir mindre krångel och mer effektivt. Det är också tydligt för oss och för kunden vem som har ansvaret om något skulle gå snett.

5.Fotodokumentation

Varje dag tar hantverkarna flera bilder på jobbet som utförs, som dokumenteras digitalt i webbverktyget Trello. Projektledaren kan då följa jobbet framför datorn och slipper åka ut till arbetsplatsen för att se vad som gjorts. Bilderna gör det lättare att fortsätta med ett jobb som påbörjats av en annan montör, vid sjukdom exempelvis, och är en trygghet om det skulle uppstå diskussioner med kunden om hur jobbet har gjorts.

6. Kundrelationer

Man brukar säga att kunden berättar för fyra personer om en tjänst som de är nöjda med och för 24 personer om de är missnöjda. Jobbar man med privatpersoner är det oerhört viktigt med tydlighet i allt man gör eftersom man inte ”pratar samma språk.” När det gäller de tekniska frågorna sköter jag kundkontakterna tillsammans med vår projektledare, Johnny Wiridén. Ändringar av färgval och annat, vilket är vanligt, sköter tjejerna i butiken.

Bildgalleri:
Montörerna dokumenterar badrumsjobbet  – dag för dag

7. Kontroll och grovstädning

När allt är klart gör vi en slutkontroll då vi funktionsprövar allt och grovstädar. Vi säger också till kunden att prova alla funktioner. Efter det skickar vi kvalitetsdokument med egenkontroll och Säker vatten-intyg till kunden och tackar för oss.
Det är ovanligt att beställaren tar in en besiktningsman, men det händer.