Logga in

Nekades gå på toa hos kunden – kopplade inte in vattnet

Publicerad
17 feb 2025, 05:01
| Uppdaterad
14 feb 2025

Försenat, skadat material och inget inkopplat vatten. Den irriterade kunden krävde 20 000 kronor av byggfirman och sökte upprättelse i ARN. 

Läs också:
”Jag har sett en petflaska som vattenlås… ihoptejpad med en trädgårdsslang ”

Läs också:
”Vissa sätter i system att inte betala hantverkare”

En kund i Nossebro i Västergötland skulle renovera badrum, tvättstuga och hall men under resans gång blev det schism och arbetet gick i stå. Kunden valde att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Kunden hävdar att firman inte gjort fackmannamässiga installationer, inte kopplat in elen – samt förstört en duschkabin. Firman å sin sida säger att de aldrig nekat att färdigställa arbetet, däremot menar de att kunden inte följt avtalet.

De båda parterna är överens om vad som gjorts – och inte slutförts. Däremot går historierna isär i övrigt.
Företaget säger att de hade kunnat färdigställa arbetet, men de krävde att få arbeta på fastigheten utan att någon annan person var på plats. Detta för att säkerställa arbetarnas säkerhet. Därtill skulle kunden ombesörja material, vilket inte gjorts och som lök på laxen: arbetarna fick inte använda toaletten. Detta har gjort att arbetet dragit ut på tiden samt att man inte kopplat in vatten, golvvärme eller el. Och eftersom detta inte gjorts så har kunden inte fått dokument för egenkontroller eller garantibevis.

Vad beslutade då ARN? Jo, i sitt beslut skriver nämnden att det av utredningen framgår att kunden nekat företaget tillgång till toalett och att arbetet avbrutits har därför skett på grund av förhållanden på dennes sida.  ARN rekommenderar företaget att slutföra arbetet, om kunden tillåter dem att använda toaletten. I övrigt, angående krav om 20 000 kronor, avslår nämnden kundens krav. 

Läs också:
Börje brottas med byråkratin