Kunden kräver prisavdrag: ”Det var mycket stå och hänga och prata vid bilen”
Debiteringen var alldeles för hög och företag ska inte ha betalt för dötid. Det menar en kund som efter att ha beställt ett jobb inte godkände fakturan och vände sig till ARN.
Läs också:
”Man skulle vilja se en rörskarv som aldrig läcker”
Läs också:
”Det gick lite snabbt där så det blev tokigt”
Lite spridda eljobb och hjälp med att bära ned en luftvärmepump. En kund i Vallentuna hade anlitat elfirman för att hjälpa till när fastigheten skulle få en ny luft-luft värmepump. Men när fakturan kom gick kunden i taket och ansåg att det var oskäligt många timmar debiterade.
Elfirman höll inte med varvid kunden vände sig till Allmänna reklamationsnämnden. I sin anmälan skriver hen att trots att det var specificerat i detalj vad som skulle köpas och utföras, kom två elektriker till jobbet utan att ha handlat.
”Det resulterade i mycket dötid. De tog sedan en 2,5 timmeslunch. […] Det förekom mycket stå och hänga och prata vid bilen, prat i telefonen, att en utför något och att en tittar på.” Står det i anmälan.
Vidare uppger kunden att elfirman skulle ge en specificerad faktura, vilket hen inte fick. Därtill skriver kunden att i samtal med leverantören av luftvärmepumpen så framgick att normal tidsåtgång för elektrikerjobbet i anslutning till installation var 4-8 timmar – inte de närmare 20 hen blivit fakturerad.
Därför begär kunden ett prisavdrag motsvarande sex timmars arbetstid då hen ”inte vill bli debiterad för oskäligt stor andel tid då hantverkare gör ingenting”.
Elfirman i fråga motsätter sig kravet. Elektrikerna på plats var dels tvungna att utföra flera udda jobb och dels var de tvungna att vänta in värmepumpsinstallatörerna. Därtill var utrymmet där innerdelen skulle kopplas in så trångt att det inte gick att arbeta flera på samma plats. En del av arbetet kunde inte heller slutföras samma dag – utan en elektriker var tvungen att återkomma dagen efter.
Trots att elektrikerna försökt att utföra arbetet så effektivt som möjligt uppstod det krockar med de andra installatörerna, det var oundvikligt. Arbetet var avtalat på löpande räkning, och när allt summerades ihop landade slutfakturan på 14 108 kr efter rot-avdrag.
Elfirman har erbjudit två timmars tidsavdrag – vilket kunden inte accepterade. Så vad anser ARN om tvisten?
Läs också:
“Hantverkare som inte ringer kunden skapar dåligt rykte”
Nämnden skriver i sitt beslut att det kan konstateras att det inte finns ett fast pris för tjänsten, elfirman har inte heller lämnat någon prisuppgift innan tjänsten påbörjades. I situationen ska konsumenttjänstlagen gälla och den stipulerar att konsumenter ska betala ett skäligt pris. Av de handlingar som kunden presenterat finns det inget som tydligt pekar på att hen överdebiterats eller att priset är oskäligt. Därför beslutade nämnden att avslå kravet i dess helhet.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen