Logga in

Kritiken mot grossisten: De säljer billigare till privatpersoner än till installatörerna

Publicerad
20 feb 2025, 05:04
| Uppdaterad
19 feb 2025

”Vill Ahlsell ha bra relationer med installatörerna borde de sluta med detta.” VVS-företagaren i Västergötland har tröttnat på höga grossistpriser som gör att kunder hellre köper allt material själva. Grossisten svarar på kritiken.

Arga kunder och minskad försäljning. För VVS-företagaren i Västergötland är det ett elände med e-handelsbolag som säljer installationsprodukter direkt till privatpersoner. Flera e-handelsbolag är dessutom dotterbolag till grossister, vilket han tycker är omoraliskt.

”Det uppmuntrar till svartarbete och hemmapulande, med alla risker det medför…”

VVS-företagare i Västergötland

Läs också:
”Jag har hittat billigare priser på internet”

Läs också:
”Grossisterna river sönder påsarna och plockar ur kopplingarna”

– Installatörer hamnar i blåsväder när kunder tycker att materialet vi erbjuder är för dyrt. Grossister borde bara sälja till installatörer. Varför ska de även sälja till privatpersoner? säger VVS-företagaren som vill vara anonym för att inte företaget ska drabbas av att han framför kritik offentligt.

Det som fått honom att gå i taket är all reklam från e-handelsbolaget Proffsmagasinet som fyller hans mejlbox. Bolaget ägs sedan 2018 av Ahlsell. Även Verktygsboden, som köptes upp av Ahlsell 2021, ställer till det för installatörens kundrelationer.

– Ibland har vi betalat nästan dubbelt så mycket för produkterna hos Ahlsell som konsumenter betalat hos Proffsmagasinet. Det blir en del jobbiga diskussioner, säger VVS-företagaren.

Han menar att särskilt mindre installatörsföretag drabbas av konkurrensen från e-handelsbolagen. Större företag kan förhandla fram bättre avtal. 

– Det har blivit så himla skevt. För ett tag sedan såg jag till exempel att en 110 millimeters rörböj plötsligt blivit billigare än en 75-millimeters hos Ahlsell, säger VVS-företagaren.

– Vill Ahlsell ha bra relationer med installatörerna borde de sluta med detta.

När det gäller blandare och toastolar upplever han att VVS-firman knappt har en chans längre i konkurrensen.

– Vi har ofta inget val, utan får säga till kunder att ”det är lika bra att du köper den själv”, säger VVS-företagaren.

Det är inte mycket att göra annat än att bita i det sura äpplet, menar han. Men det finns flera problem med att e-handelsbolag med låga priser driver privatpersoner till att köpa allt själva. 

– Det uppmuntrar till svartarbete och hemmapulande, med alla risker det medför. Är det så vi ska ha det i framtiden?

Läs också:
LK lanseras på Bauhaus: ”Då byter jag system”

Hos Ahlsell tar man kritiken med ro.

– Våra priser ligger i linje med e-handlare som säljer motsvarande produkter. Över lag har våra professionella köpare bättre nettopriser på sitt kärnsortiment. Men det kan skilja från aktörer som har ett lägre kampanjpris temporärt, säger kommunikationschef Weronica Nilsson.

– I de fall där prisskillnader uppstår är det viktigt att se helheten. Ahlsell riktar sig till professionella installatörer och företag. Vårt erbjudande för proffsmarknaden inkluderar mer än bara produkterna – exempelvis logistiklösningar, teknisk rådgivning och andra tjänster som skapar värde för våra kunder. En helhetslösning som e-handlare inriktade på privatpersoner sällan kan matcha, tillägger hon.