Logga in

Körde stålviska genom rören – kunden kräver ersättning

Publicerad
3 feb 2025, 05:03
| Uppdaterad
2 feb 2025

Firman skulle rengöra ventilationen hemma hos en man, som blev gravt missnöjd med hur de gjorde det. Han ville inte betala räkningen efteråt och vände sig till Arn. 

Mannen som bor i Värmland krävde att Allmänna reklamationsnämnden skulle ge honom rätt i synen på vad arbetet var värt. Han krävde återbetalning med 1995 kronor av ett totalpris på 2995 kronor.

Läs också:
Vem hade mosat droppskålen – kunden eller montören?

Läs också:
”Rörmokaren anslöt inte tvättställsavloppet – det blev en vattenskada”

Anledningen är att han inte tyckte att tjänsten han fick motsvarade vad han hade beställt. Bostadsägaren hade anlitat företaget för att utföra rengöring av ventilation och Imkanaler hemma hos honom. 

Arbetet tog 30 minuter och bestod enligt anmälaren av att teknikern körde en stålviska genom rören och sen sa att det var klart. Kunden tycker inte att insatsen är värd flera tusen kronor och vill ha ett avdrag på större delen av summan. Mannen menar att han inte gått med på priset och att han bara betalat fakturan för att slippa förseningsavgift. 

Företaget håller inte med. De beskriver arbetet som rengöring med rensvajer och viska, ett av de vanligaste sätten att rensa ventilationskanaler på smuts. När det gäller priset så har de skickat ut en bekräftelse via sms och epost med totalsumman 2995 kronor inklusive moms och efter skattereduktion. Priset finns också på en underskriven arbetsorder. Firman har erbjudit kunden 700 kronor i rabatt för att möta hans missnöje. 

Läs också:
”Köket blev fel och materialkostnaderna är oskäliga”

Arn ställer sig på företagets sida i det här fallet. Arbetsordern som kunden har skrivit under visar tydligt vad kostnaden för tjänsten är och därför ska det anses finnas ett ömsesidigt avtal om priset. Nämnden tycker inte att det finns något som bevisar att priset är oskäligt. Arn-rekommendationen blir att kunden ska få den redan föreslagna rabatten på 700 kronor men inget mer.