Logga in

Bitter badrumstvist togs till Högsta domstolen: Kan ha berott på ventilationen

Publicerad
19 feb 2025, 05:02
| Uppdaterad
18 feb 2025

Var det klantighet och slarv av hyresgästen som orsakade skadorna i badrummet? Eller var det värdens fel på grund av taskig ventilation? En ovanligt långdragen tvist, där en part drev på ända till Högsta domstolen, har nu avgjorts. 

Historien, som beskrivs i tidningen Hem & Hyra, tog sin början redan för tio år sedan. En kvinna som bor i en hyresrätt utanför Stockholm målade då om sitt badrum. Några år senare upptäcktes mögel på väggar och i taket. Efter sanering och renovering skickade hyresvärden räkningen på drygt 40 000 kronor till den boende. Hon hade enligt värden orsakat mögelproblemen genom att måla om badrummet med fel sorts färg, städat dåligt och inte anmält felet i tid. Kvinnan ville inte betala fakturan. Enligt hennes sätt att se på saken var det fastighetsägaren som hade ansvaret på grund av att ventilationen i lägenheten var för dålig. 

Läs också:
”Jag framstår som en ’bad guy’ som tagit värmepumparna och sagt tack och hej”

Läs också:
”Efter den här domen vågar man inte ta hem en VVS-montör från kommunen”

Parterna kunde inte enas och till slut stämde värden hyresgästen vid tingsrätten. Men där vann den boende eftersom bevisbördan ligger på värden och denne har inte kunnat bevisa att möglet berodde på hyresgästens beteende. Tingsrätten skrev i domen att bevisningen i ärendet antydde att bristande ventilation kunde ligga bakom. Enligt en undersökning nådde uteluftsflödet inte upp till Folkhälsomyndighetens riktvärden ens när fönstret stod öppet. Domstolen noterar också att hyresvärden förelagts att förbättra ventilationen i lägenheten. 

Samtidigt bedömdes färgen som användes vid målandet ha kunnat göra mögelproblemen värre, men oklart hur mycket. Kvinnan ansågs sammantaget inte ha varit vårdslös. 

Värden godtog inte domen och överklagade till hovrätten. Även där fick kvinnan rätt och fastighetsägaren dömdes dessutom att betala 190 000 kronor i rättegångskostnader till hyresgästens ombud, Hyresgästföreningen.

Läs också:
“Nu har jag lärt mig att varenda avtal ska finnas som SMS eller mejl”

Fastighetsägaren gav sig inte. Han tycker att det är uppenbart att domarna är felaktiga och vände sig till Högsta domstolen. Men hans överklagande dit vann inget gehör. Det är ovanligt att högsta rättsliga instans tar upp de ärenden som kommer in och det här fallet får inte prövningstillstånd. Därmed står hovrättens dom fast, något hyresgästen förstås är nöjd med. Till Hem & Hyra säger hon att hon är “jätteglad”. 

– Nu kan jag andas ut, det här har pågått så många år och varit jättestressigt.