VVS-gasellen: ”Vi är väldigt affärsmässiga”
Ökad omsättning med över 300 procent och mer än fördubblad personalstyrka på tre år. Så såg facit ut 2022. Hur gick det sedan, David Lagerdahl, en av delägarna till snabbväxande VVS-företaget?
Från 2022:
Rörföretag gasellvinnare i Östergötland: ”Vi är bara i starten på vår resa”
Pontus Liberg:
”Privatägda bolag har blivit en bristvara när nästan alla har blivit uppköpta”
David Lagerdahl och Anders Lindqvist är båda VVS-montörer i grunden. Deras vägar korsades i familjeföretaget Rör & Sanitetsmontage i Norrköping för många år sedan.
Anders Lindqvist arbetade i pappans företag, men valde att hoppa på en utbildning till VVS- ingenjör och arbetade på annat håll i flera år.
David Lagerdahl åkte till Stockholm och jobbade på större byggen för att samla på sig erfarenhet. För honom var målet tidigt att starta eget, men det tog sju år innan det blev verklighet med företaget VVS-partner.
2019 tog de tillsammans över Rör & Sanitetsmontage, som slogs ihop med VVS-partner, med ett tydligt fokus på tillväxt. Tre år senare utnämndes de till Årets Gasellföretag i Östergötland av Dagens industri, med en omsättning på runt 31 miljoner kronor, vilket var en ökning med 338 procent. Men hur har det gått med tillväxten sedan dess?
– Vi har fortsatt växa men blivit två bolag, moderbolaget för service- och energiprojekt har fått ett dotterbolag som är ett renodlat entreprenadbolag och som vi driver med ytterligare två delägare, Pontus Liberg och Mattias Andersson. Vi har också öppnat en filial i Linköping, säger David Lagerdahl.
”Faktorer som påverkade resultatet var att en kund som vi var mycket exponerade emot vid tillfället gick i konkurs samt att vi växte med över 100 procent på ett år.”
2022 var de 24 i företaget, nu är de 30. Omsättningen ligger numera runt 65 miljoner. Kunderna är framför allt fastighetsbolag och byggföretag men även installatörsföretag och en liten del privatkunder.
Hur är det med vinsten, hur ser den ut?
– Jag har inga färska siffror för 2024 ännu men för 2023 var den på cirka två procent på totalen, båda bolagen ihopräknat. Faktorer som påverkade resultatet var att en kund som vi var mycket exponerade emot vid tillfället gick i konkurs samt att vi växte med över 100 procent på ett år.
Vilka är era framgångsfaktorer?
– Vi är väldigt affärsmässiga, hungriga samt förstår att vi måste göra jobbet och måna om alla kunder, i varje minsta jobb.
Familjeföretaget satsar brett:
”Det är högtryck för oss nu”
Och de största drivkrafterna?
– Att få jobba framåt, utvecklas, jaga nya affärer, lämna bra produkter och växa tillsammans med nöjda medarbetare. Vi är som ett lag där alla är lika värda oavsett roll.
Hur ser framtidsplanerna ut, vill ni fortsätta växa i samma takt?
– Man är lite ödmjuk i de här tiderna. Just nu är vårt fokus att göra det vi gör så bra som möjligt på den nivå vi är nu och om det hjälper oss att växa så kommer vi att göra det.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen