Kan du öka en miljon? Då kan du anställa
Överhopad med jobb och en evig kamp för att hinna med. Dags att anställa? Anders Ekdahl, rådgivare som bland annat varit med och grundat Nordic Climate Group, tipsar om när det är läge att ta steget – och när du inte ska göra det.
Snabb tillväxt:
Inga anställda var planen – det höll i tre månader
Balansgång
VVS-företagaren: ”Det måste vara en ekonomisk vinst att anställa”
Många som har fullt upp med jobb väntar för länge med att anställa, tycker rådgivaren och entreprenören Anders Ekdahl, som själv har en lång resa av företagande bakom sig.
– Det är utvecklande att vara företagare och att få en verksamhet att växa. Mötet med kunder och samarbetet med kollegor skapar viktiga och långa relationer. Lönsamheten kommer genom att leverera bra tjänster och att ha fullt fokus på kunderna, säger han.
Här delar han med sig av sina 10 bästa tips för ensamföretagare som går i valet och kvalet kring om de ska anställa.
1.Varför startade du eget?
– Den frågan tycker jag är avgörande. Är det din livsstil att vara en fri fågel och sköta dig själv eller vill du växa, bygga relationer och utveckla? Det ena är inte bättre än det andra, men hör du till det första exemplet ska du nog inte anställa alls.
Blev friare:
Christer startade eget vid 60: ”Jag hade ingen fritid i stort sett”
2. Har du råd?
– I runda slängar ska man upp minst en miljon i omsättning per år för att en anställd ska löna sig. Jag brukar säga att man ska räkna på lönen gånger 1,5, med sociala avgifter och andra kostnader som tillkommer, och sedan dela det med antal debiterbara timmar. Här hamnar många snett och räknar all arbetstid som en debiterbar tid utan att ta höjd för försäljning, kundbesök[AE2] , utbildning och annat.
3. Fastna inte på prislappen
– Många grottar ner sig i vad en anställd kostar, men en anställning kan leda till att du får möjlighet att bredda verksamheten och göra jobbet roligare och mer spännande. Den anställde kan ha kompetenser som du inte har och en egen kundkrets sedan tidigare. Vill du ha låga kostnader, gör inget alls.
”Vill du att företaget ska växa så måste du gilla att sälja.”
4. Checka av med kunderna
– Har du en större kund kan du fråga den om hur framtidsplanerna ser ut, för att få koll på om det kommer att finnas tillräckligt med jobb, om du anställer. Har du flera mindre kunder kan du vända dig till dem som du skulle vilja öka hos och se om det finns intresse. Man kan inte bara vänta och hoppas på att jobben ska komma.
5. Gillar du att sälja?
– Vill du att företaget ska växa så måste du gilla att sälja. Är du proaktiv och kommer med förslag på hur du kan hjälpa kunderna, exempelvis med lösningar för energieffektivisering, leder det ofta till en positiv cirkel, där kunden blir nöjd för att du bryr dig och jobbet blir mer spännande.
6. Klarar du dig själv?
– Många väntar för länge med att anställa och sliter på. Risken är att man bränner ut sig och tappar du orken eller blir sjuk hamnar du i dubbel knipa om du har gett kunderna löften. Är man två kan man hjälpas åt. Drar du dig för att anställa kanske du kan hitta en kompanjon att driva företaget tillsammans med.
Startade eget tillsammans:
”Vi tänkte att klarar vi det här så klarar vi allt”
7. Redo att axla ansvaret?
– Att anställa innebär alltid mer arbete och mer ansvar. Har du bara dig själv att tänka på kanske det inte är så noga med när lön, försäkringar och semesterersättning betalas – men det måste du ha koll på med en anställd. Du bör också ha ett hum om lagar och regler när det gäller arbetsmiljö, villkor och säkerhet, men inte kunna allt i detalj. Branschorganisationerna brukar ha checklistor som man kan använda. Du kan också ta extern hjälp med ekonomi och löner.
”Lägg krutet på kundrelationer och merförsäljning så att ni kan göra roliga saker sedan.”
8. Var riskmedveten
– Marknaden kanske försvinner, det kan dyka upp många nya konkurrenter och den du anställer kanske inte håller måttet. Blir en anställd sjuk eller råkar ut för en olycka så kostar det. Du blir också ansvarig för om din anställda orsakar skador för kunden
9. Fokus på personligheten
– Oavsett om du söker en anställd eller en kompanjon är det mycket viktigt att veta att man har samma värderingar när det gäller exempelvis synen på arbetstid. Det spelar ingen roll hur duktig personen är om ni inte trivs ihop. Då blir det lätt skav. Ta alltid referenser, om det är en person du inte redan känner, och använd dig av provanställning, som ger en trygghet för bägge parter om man inte skulle trivas ihop.
Läs också:
”En drömrekrytering är en installatör med fem–sex års yrkeserfarenhet”
10. Dra ner på utgifterna
– Till sist brukar jag råda alla mindre en, två- och tremansföretag att dra ner på alla fasta kostnader så mycket som möjligt. Man behöver inte ha ett stort kontor och lager när det finns servicebilar och grossister. Välj kostnadseffektiva snarare än roliga lösningar och lägg krutet på kundrelationer och merförsäljning så att ni kan göra roliga saker sedan. Ha full koll på siffrorna i varje steg och ta hjälp från kloka rådgivare.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen