Felmonterad wc, sned matta och läckande dusch i totalrenoverade badrummet
Ett företag i Växjö gjorde ett omfattande badrumsjobb hos en kund som blev mycket missnöjd. Hon gick vidare till Arn med en anmälan om en rad fel och misstag.
Kvinnan anlitade företaget för att totalrenovera hennes badrum till ett pris om 110 000 kronor. Några månader senare hade hon noterat en lång rad brister i arbetet. Mattan var lagd snett och inte enligt branschreglerna, hörnet i duschen läckte och toalettstolen var felmonterad. Kvinnan säger sig ha gett företaget gott om tid att åtgärda felen, men efter ett och ett halvt år tröttnade hon på att vänta.
Läs också:
”De sämsta installationer jag sett, farliga för människor och egendom”
Läs också:
”Vi hittade över 50 fel i det lyxrenoverade badrummet”
Hon gick till Allmänna reklamationsnämnden och begärde att få häva avtalet med firman och i andra hand att få ett prisavdrag på 60 000 kronor och ersättning med 7 600 kronor. Avdraget motsvarar kostnaden för att göra badrummet färdigt via ett annat bolag. Ersättningen gäller kostnader för flera besiktningar som måste göras.
Badrumsfirman har sagt nej till alla kraven. En besiktningsman har hittat brister, men firman tänker inte göra något åt dem förrän fakturan har betalats till minst hälften. Felen påtalades inte förrän tre månader efter att hela badrummet stod färdigt. Firman värderar felen i badrummet till 10 000 kronor.
Arn konstaterar att båda parter är överens om att det finns fel. Tvisten handlar om huruvida kunden har rätt att häva beställningen eller få prisavdrag. Det finns ett avtal om att betalning ska göras när arbetet är slutfört. En kund har dock vid fel i en tjänst rätt att hålla inne så mycket pengar som krävs för en säkerhet när det gäller själva felen i tjänsten.
Läs också:
7 byggskandaler som skakat Sverige
Kunden har hållit inne mer betalning än så. Nämnden bedömer att kvinnan inte haft rätt att hålla inne med hela kontraktssumman och att firman har rätt att få chansen att göra något åt problemen i rummet.
Arn rekommenderar att kunden först ska betala halva kontraktssumman på 55 000 kronor till företaget mot att felen åtgärdas. Firman ska också betala kvinnan 3 600 kronor för en besiktning av de konstaterade felen, men hennes krav på lika mycket till för andra påstådda besiktningskostnader avslås. Kvinnans krav på 60 000 i prisavdrag avslås också.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen