Firman hann inte fixa den trasiga värmepumpen – kunden fick nog
Kunden krävde att få häva köpet av en luftvärmepump som gått sönder. Firman tyckte att han borde ha mer tålamod med reparationen eftersom det är ont om kyltekniker. Arn fick avgöra vad som är en rimlig väntetid.
En villaägare utanför Stockholm gick till Allmänna reklamationsnämnden med sitt klagomål efter ett köp av två likadana luftvärmepumpar. De kostade 9 500 kronor styck och mannen köpte även installationstjänsten. Hela paketet kom med en femårig totalgaranti.
Läs också:
”Det är många gånger det knepigaste vid en badrumsrenovering”
Läs också:
Hur hade droppskålen kunnat bli ”mosad”?
Närmare tre år senare slutade den ena luftvärmepumpen leverera kyla och luftflödet fungerade inte. Enligt villaägaren hade kylmedium läckt och orsakat allvarliga rostangrepp. Mannen tog kontakt med firman som hade sålt och installerat pumparna och ville ha en ny värmepump, men företaget sade nej och ville reparera pumpen istället. Kunden fick först ett datum för när det skulle ske, men sedan flyttades reparationen fram i några veckor. Dagen innan det skulle bli av meddelade företaget en ny försening på grund av leveransproblem med en reservdel.
Villaägaren tyckte att det gått oskäligt lång tid av väntan utan att firman åtgärdat felet och krävde till slut att köpet skulle hävas. Företaget vägrade och kunden vände sig till Arn för att få 14 490 kronor, 9 500 kronor för den trasiga värmepumpen och 4 389 kronor för monteringskostnad.
Firman har svarat att de efter en felsökning konstaterat vad som behövde göras och att kunden fått veta att nya delar blivit beställda och att en kyltekniker skulle komma för att laga felet. Det tog längre tid än tänkt eftersom det är hög efterfrågan på kyltekniker. Dessutom har nya delar beställts från tillverkare i ett annat land och det kan ta tid innan de kommer. Det här är helt normalt i branschen, menar företaget.
Eftersom det rör sig om en luft-luftvärmepump så har den heller inte fungerat som den viktigaste värmekällan för villaägaren, så han har inte lidit någon större skada av att vänta. Firman menar att ett hävande av köpet skulle innebära oskäligt höga kostnader för dem i form av nedmontering. Så fort kylteknikern har fått delarna som behövs så kommer felet att lagas.
Läs också:
”Oseriösa företag utför installationerna”
Arn sammanfattar läget med att båda parterna är överens om att det är fel på luftvärmepumpen och att det är det säljande bolaget som ska stå för att ordna det. Frågan är då om köparen har rätt i att det dröjt för länge eller om företaget ska få mer tid på sig. Arn har kommit fram till att felet har varit av väsentlig betydelse för köparen och att det inte har avhjälpts inom skälig tid. Därför ska köpet hävas och pengarna betalas tillbaka. Kostnader för att montera ned och frakta bort produkten ska företaget också stå för.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen