Logga in

Vem har ansvaret vid ett fuskrenoverat badrum?

Publicerad
25 nov 2024, 08:20

Jag har upptäckt katastrofala VVS-fel i min kunds badrum, ett uppenbart fuskbygge. Säljaren av lägenheten måste ha känt till det usla skicket. Är min kund ändå ansvarig att betala för omgörningen? Entreprenadjurist Johan Edward ger kunden små chanser.

Fråga: Jag har åkt ut på ett jobb hos en kund i en bostadsrätt där det började läcka i röret mellan köket och badrummet efter att jag bytt ut ett par ballofixer. När jag undersökte saken noggrannare visade det sig att badrummet var fullt av fel. När det renoverades för tio år sedan gjordes ett rent fuskbygge helt enkelt.

läs mer om det aktuella fallet här
”Säljaren sa absolut inte att de hade dragit rören High Chaparall”

och här
VVS-montören om fuskrenoveringen: ”Man har bara putsat in prisolrören”

Kunden, som köpt bostaden för tre år sedan, menar att den här skadan inte borde kunna kategoriseras som dolt fel eftersom säljaren, som också var den som renoverade badrummet, måste ha vetat om i hur dåligt skick badrummet var vid försäljningen av lägenheten. Vad kan jag råda min kund att göra? Försäkringsbolaget säger att de inte betalar ut något vid felbyggen.

Svar: Såvida inget annat följer av köpavtalet avseende bostadsrätten gäller följande: 

  • Köparen måste reklamera fel utan dröjsmål från att ett fel borde upptäckts. Så snart köparen nu blir varse om felen bör dessa omgående reklameras till säljaren.
  • Den yttersta gränsen för reklamation avseende fel är dock i normalfallet två år. Har nu tre år passerat sedan köpet är det alltså sannolikt för sent att reklamera fel. Tvåårsfristen gäller dock inte om säljaren agerat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Jag tror emellertid inte att köparens agerande kan anses utgöra grovt vårdslöst eller ett agerande i strid mot tro och heder.

Johan Edward, entreprenadjurist