Logga in

Montören: ”Vissa kan säkert tjäna mer om de handlar på grossister som ger kickbacks”

Publicerad
18 nov 2024, 05:00

Snabbhet, priser eller service – vad är viktigast för dig när du väljer grossist? Vi frågade tre montörer hur de helst shoppar VVS-prylar.

Platsbesök:
Grossistbossen: ”Större företag kan få betala 100 procent mer”

Lista:
Grossistbossens tio tips: ”Rör har bättre värdeutveckling än pengar på banken”

Foto: Anders G Warne

Massimo Cucarano, VVS-montör på fastighetsbolaget CBRE, Stockholm:

– Jag handlar till 90-95 procent på samma grossist. Jag vill att det ska gå fort och de har snabb service, dessutom har de nästan alltid allt jag behöver, även en del jättegamla grejor. Jag gör allt möjligt, som undercentraler, badrumskompletteringar, avlopp, vatten, värme och simhallar. Just nu färdigställer jag ett jobb i en liten sal där de ska ha delar som sprutar vatten, lite mekanik

– En fördel med företaget som jag jobbar på är att de inte gnäller över inköpskostnader. Vissa företagare kan säkert tjäna mer om de handlar på grossister som ger kickbacks, men jag får inga kickbacks.

”Jag planerar oftast mina jobb själv och tar ut material dagen innan om jag hinner eller beställer på nätet. ”

Dennis ljungblad
Foto: privat

Dennis Ljungblad, servicemontör, Svenssons rörinstallation Kinna:

– Viktigast för mig när jag väljer grossist är deras sortiment och bemötande. Där jag handlar i dag är de duktiga på att lägga upp produkter man efterfrågar, och man kan lyfta problem man fått med en viss produkt. Reklamationer har aldrig varit något problem. Det ska vara lätt att hitta och personalen ska veta vad de har i sitt sortiment och vart det ligger. 

– Är det något material som jag inte har kunskap om så brukar jag konsultera någon av innesäljarna. De har oftast bra kontakter med de olika leverantörerna. Eftersom jag jobbar med service blir det ofta så att jag besöker grossisten en gång per dag, ibland flera gånger. Jag planerar oftast mina jobb själv och tar ut material dagen innan om jag hinner eller beställer på nätet. 

– Oftast har man gjort ett platsbesök innan jobbet och vet vad det går åt för grejer. Då är det lättare att planera och få med sig rätt material direkt. Det går ju givetvis inte att tillämpa vid akuta jobb. Då får man plocka med sig det man tror sig behöva och lita på att man har en välfylld servicebil.

Ledare:
Har grossisten spelat ut sin roll?

”Snabbheten och priset är viktigast. Det finns de som sitter hos grossisterna och snackar i flera timmar om dagarna, men det är inget för oss.”

Timmie oKsanen
Foto: privat

Timmie Oksanen, VVS-montör och egenföretagare, Total VVS, Trosa:

– Vi hade en annan grossist tidigare men bytte efter att vi gick med i Bad & Värme. Nu använder vi de två grossister som de har avtal med och jämför priser mellan dem. Sedan vi bytte får vi mycket bättre priser med rabatter och bonus. Snabbheten och priset är viktigast. Det finns de som sitter hos grossisterna och snackar i flera timmar om dagarna, men det är inget för oss.

– Vi beställer på nätet varje eftermiddag eller kväll, allt från ventiler till värmepumpar och köksgrejer och får det hemkört till vårt lager morgonen dagen därpå. Det är jättesmidigt eftersom det är en halvtimmes resväg för oss till Södertälje där grossisterna finns. 

– Det mesta har de på lager om det inte är något ovanligt. Ibland kan något vara slut, men det är inte ofta. Då kan det ta lite längre tid.  Behöver vi hjälp, om vi exempelvis dyker på någon speciell maskin, kan vi få hjälp av säljarna och kan de inte svara så återkommer de rätt snabbt.