”Marknadens tystaste värmepump” lät som ett tröskverk
En kvinna krävde att få tillbaka pengarna för en värmepump och installation. Hon var missnöjd med hur mycket den väsnades och när hon inte fick häva köpet vände hon sig till Arn.
Kvinnan bor utanför Stockholm och behövde en luftvärmepump till sitt fritidshus. Hon blev intresserad av en som ska ha ansetts vara den tystaste på hela marknaden med en högsta ljudstyrka på 45/50 dB(A) för inner- respektive ytterdel.
Läs också:
”Det var ett komplext fel – men vi fick inte laga det”
Läs också:
Var det montören eller kunden som mosat droppskålen?
Kvinnan slog till på den, men enligt hennes anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, lät pumpen som “ett tröskverk” när montören startade den.
Installatören mätte själv ljudnivåerna på den installerade luftvärmepumpen och då kom de upp till 60 samt 69 decibel, att jämföra med 60/65 som tillverkaren angett som maxvärden.
Kunden tyckte inte att det här verkade stämma så bra. Hon tog kontakt med firman som stått för installationen och ville ha hjälp eftersom hon menade att något var fel med uppgifterna om ljudnivåer. Kvinnan tyckte att det lät alldeles för mycket. Efter en tid köpte hon en egen ljudmätare och testade bullret själv. Hon mätte upp runt 60 dB(A) trots att det blivit mycket varmare utomhus.
Frågan om hur mycket det bullrade fortsatte att sysselsätta kunden och firma och till slut meddelade företaget att montören som genomfört installationen hade mätt ljudet i enheten dB istället för dB(A). Enligt tillverkaren ska alla gränsvärden för ljudtryck mätas på det senare sättet, det går inte att överföra siffror för dB till dB(A).
Kunden menade att mätningen vid installationen därför inte spelade någon roll. Hon hävdade också att luftvärmepumpen havererade när hon slog på den för att börja mäta ljudnivåerna. Den hade då varit avstängd länge för att den lät så mycket. Kunden har fått bekräftat att det fanns ett fel på pumpen vid leverans och krävde att få häva köpet. Hon anmälde saken till Arn för att få värmepumpsfirman att betala tillbaka 38 234 kronor till henne.
Företaget ville inte betala några pengar. De menar att det inte var något fel på pumpen och att kvinnan dessutom hade valt modell själv innan hon hörde av sig till firman, som bara informerade henne om att det var en bra och kraftfull pump. Hur mycket eller lite den skulle låta hade de inte sagt något om.
Läs också:
”Jag har hittat billigare priser på internet”
Arn rekommenderar företaget att ersätta kunden med hela summan som hon krävt. Nämnden skriver i sitt beslut att det är utrett att värmepumpen gick sönder på grund av fel på kompressorn. Felet dök upp inom två år efter leverans och den säljande firman har inte kunnat visa att felet inte är ursprungligt. De är ansvariga och har inte gjort något åt problemet, därför har kunden rätt att häva köpet under förutsättning att hon lämnar tillbaka varan till dem. Om det uppstår kostnader för att ordna återlämnandet ska firman stå för dem.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen