Logga in

Levererade fel värmepump – vägrar byta ut den

Publicerad
4 nov 2024, 05:00

En villaägare har gått till Arn med krav på att en montör ska betala 160 000 kronor. Det ska gå till att köpa en ny värmepump eftersom den ursprungliga aldrig borde ha installerats i det nyckelfärdiga huset.

Ett par i Stockholm köpte ett nyckelfärdigt hus och var nöjda med affären ända tills luftvärmepumpens tank gick sönder, skriver Smålands-Tidningen. Det visade sig då att pumpen inte var anpassad för områdets vattentyp.

Läs också:
”Deras arbeten var under all kritik”

Läs också:
”De byter regler som andra byter kalsonger”

Parets försäkringsbolag förklarade att husägarna inte skulle få någon hjälp om pumpen gick sönder igen eftersom rostfritt eller koppar inte fungerar till vattnet med hög alkalinitet för att det äter upp materialen, skriver husköparen i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Enligt anmälan har tre rörmokare varit på plats i huset och alla har varit förvånade att vattentypen inte kollades upp före installationen. 

Företaget som levererade huset anser att det är entreprenörens sak att hålla reda på vilken sorts värmepump som ska installeras. De menar att de inte sköter installationen och kommunikationen med underentreprenörer. Entreprenören svarar att det är husleverantören som har gjort fel och har ansvaret för vilka produkter som väljs. Kunden är upprörd för att ingen av dem tar ansvar för felet.

Läs också:
Vem hade mosat droppskålen?

Köparen skriver att en ny värmepump kostar cirka 160 000 kronor och vill dels att den som monterade den första ska stå för kostnaden. Man kräver också att husleverantören ska hjälpa till att återställa den felaktigt installerade värmepumpen. Saken ska nu prövas av Arn.