Har grossisten spelat ut sin roll?
Näthandeln ökar ständigt sin omsättning och det blir enklare att beställa på egen hand. Vad betyder den utvecklingen egentligen för grossisterna?
Lundagrossisten:
Grossistbossen: ”Större företag kan få betala 100 procent mer”
Läs också:
JM:s installationsspecialist: ”Grossisten som mellanhand kan bli hämmande”
Grossisterna har spelat en central roll i den här branschen under väldigt många år. Och det tror jag att de gör även framledes.
De största installatörerna har börjat handla en del material via direktimport från tillverkare, eller från tillverkare i landet. Men de handlar fortfarande till övervägande del via grossister. Det har sina skäl. I en marknadsekonomi överlever ingen verksamhet som inte tillför ett värde.
Grossisterna behövs för de stora företagen och de behövs i synnerhet för små och medelstora installatörer. Några saker blir avgörande för grossisternas framtid:
- Enkelheten. Ett stopp för installatören som inte kan köpa 100-tals olika artiklar från olika ställen.
- Lagerhållningen. Installatörerna kan inte hålla egna lager.
- Proffsråd. Bra när kunskapen om varorna finns där de handlas.
- Service och tillgänglighet. Nya sätt utvecklas för att leverera snabbare, direkt till arbetsplatsen och på landsbygden startar obemannade butiker. Allt för ökad tillgänglighet.
- Prissättningen. Grossisternas prislistor innehåller i varierande grad höga bruttopriser där installatörerna får rabatter efter hur bra kunder de är. Dessutom finns årsomsättningsrabatter eller kickbacks. Klarar systemet granskning?
Om sista punkten finns en hel del att säga, dock brukar inte grossisterna själva vilja prata så mycket om det. Problemen uppstår när vissa installatörer använder dessa listor vidare mot kund. ”Inte vår sak”, hävdar grossisterna.
Montören:
”Hos grossisten fick jag kunskaper jag inte var i närheten av i skolan”
Min övertygelse är att framtidens prismodeller måste vara logiska och tåla strålkastarljus. Sedan exakt var gränserna går för det är svårare att säga.
Men svaret på grundfrågan, om grossisterna spelat ut sin roll är nej, inte så länge de ser till att motivera sin plats i värdekedjan.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen