Logga in

”Ställ frågor till AI om manualer, förordningar och lagar och normer”

Publicerad
7 okt 2024, 05:00
| Uppdaterad
10 okt 2024

Hur kan VVS-montörer använda dagens AI-teknik i jobbvardagen? Kan man exempelvis felsöka genom att ta kort på något och så hittar AI felet? Teknikexperten Jan Kohvakka tipsar. 

Att snabbt transkribera sina egna röstanteckningar och få olika sorters uppgifter om ett pågående projekt sorterade, översättningar mellan olika språk eller att ta en bild på en undercentral och få stöd om vad som gjorts och behöver göras. Det är några exempel som Jan Kohvakka, innovationsledare på teknikkonsulten Incoord som jobbar mot byggbranschen, menar kan passa VVS-installatörer i användandet av AI. 

Läs också:
AI fixar problem i värmepumpen och optimerar prestandan: ”Löser felen på distans”

Läs också:
Fyra risker med att använda AI

Jan Kohvakka är innovationsledare på Incoord, en konsult inom byggbranschen. Foto: Privat.

– Det som är relaterat till rösten kan vara användbart. Transkribering, lite som ett talmemo där man pratar in något i en app om vad man gjort eller sett. Det är inte nytt i sig att spela in ljud på en telefon, utan det är det som händer sedan som är nytt. Där kan AI utnyttja modeller för att kategorisera datan, om man går in i ett rum och säger “nu är jag i rum 308” så gör den om rösten till text och kan kategorisera alla former av uppgifter om vad som har hänt i det rummet senare, säger han. 

På samma sätt kan telefonens kamera framöver komma att användas för att ge AI:n information om ett pågående jobb, utrymme eller föremål. 

– Tanken måste ha slagit fler än mig att ”kan jag inte bara ta kort på det här och så fattar något system vad jag fotar och var på bygget jag är?” Sådana system finns inte på plats vad jag vet men det har kommit väldigt långt, säger Jan Kohvakka. 

Mer avancerade applikationer för rapportskrivning är också på gång. 

– De är inte långt borta och man kan utnyttja Chat GPT till att få hjälp att bygga egna små rapportsystem till exempel. Den stora nyttan är att förstå att det här är en förlängning av mig, min förmåga och min kunskap som man måste börja utforska på ett annat sätt än vad vi har gjort tidigare. 

Hur kan AI hjälpa till konkret? 

– Det kan vara olika rapporter där man vill få fram det viktigaste snabbt, man kan ställa frågor om manualer, förordningar och lagar och normer, den typen av informationsinhämtning. Man kan komma åt data snabbare, få hjälp med summeringar och få olika typer av begrepp och förhållanden förklarade för sig. Men man ska veta att det fortfarande kan bli fel, att den säger felaktiga saker eller inte levererar exakt det man förväntar sig. Det är ändå människan som ansvarar för vad man skriver i en rapport eller lämnar till kunderna. 

Läs också:
”Många ser på den här tekniken på ett felaktigt sätt”

En annan hjälp i VVS- och byggbranschen kan vara att använda multispråkfunktionen. 

– Pratar du inte svenska så kan du ställa frågor om hur du ska göra på ett annat språk. Företaget kan mata in policyn eller arbetsbeskrivningar på svenska som den som pratar ett annat språk kan ta till sig genom att ställa frågor. Det blir som en chattkompis. Jag tror generellt att många inte vågar ställa så många dumma frågor, i vår bransch förväntas du kunna allting och här finns en möjlighet lite i det dolda att få saker och ting förklarade för sig, säger Jan Kohvakka.