”Om någon tycker att jag gör fel kan jag fräsa till”
Övervakare eller nyfikna och sociala? Här berättar tre VVS-montörer hur de brukar agera när kunden vill stå bredvid när de jobbar. Hur gör du själv?
Servicejobb:
”Pappan hade ett tidtagarur i handen och tittade på när vi jobbade”
Minnesvärda jobb:
”Min kunds bror älskade att dammsuga och jag slapp städa”
Jörgen Lind, VVS-montör Johanssons Rör, Luleå:
– Då ber jag kunden fara åt skogen! Haha, nej jag pratar med kunderna om jag inte behöver fokusera på att mäta eller något sådant. Man vänjer sig vid det när man jobbar mycket med privatkunder. Det är inget att irritera sig på. Men om någon bryr sig om vad jag gör och varför och tycker att jag gör fel så kan jag fräsa till. Det händer inte ofta.
Magnus Törnqvist, delägare och VVS-montör, Sturkö-Jämjö Rör & Värmeinstallationer:
– Det beror på vad det är för kund. Många äldre är mest nyfikna och vill prata om allt möjligt men är det en kund som är mer som en övervakare brukar jag sätta på lurarna och säga att jag måste återgå till arbetet, på ett snällt sätt.
Tre montörer svarar:
Vilken fördom om VVS-montörer stör du dig på?
Daniel Böhlin, egenföretagare Höga Kustens VVS, Ullånger:
– Det går bra så länge kunden inte står i vägen. Jag är ganska social av mig även om jag helst jobbar ensam i lugn och. Det är en del kunder som gärna vill titta på när jag jobbar och lära sig hur man gör men de flesta fattar var gränsen går för att det inte ska bli jobbigt.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen