Logga in

”Min värmepump rostade snabbt och orsakade vattenskada”

Publicerad
30 sep 2024, 05:00
| Uppdaterad
26 sep 2024

Efter bara några år upptäcktes rost på värmepumpen, men inget gjordes åt det vid service. Efter en vattenskada krävde köparen därför värmepumpsfirman på ersättning via Arn.

En kvinna i Södermanland köpte en bergvärmepump av en VVS-firma sommaren 2014. Den kom med tio års garanti för kompressorn och sex år för resten av delarna. Enligt köparen upptäcktes rost på pumpen redan efter tre år när service gjordes men ingen kollade upp orsaken till det. 

Läs också:
”Det forsade vatten ur varmvattenberedaren”

Läs också:
”Det kom bara rostigt kallvatten från varmvattenberedaren”

För ett drygt år sedan upptäckte kvinnan att hon inte hade något varmvatten och tog kontakt med värmepumpsfirman. Även då konstaterades rost på pumpen. Kvinnan blev enligt egen uppgift lovad en offert som skulle komma på några dagar, men trots att hon påminde om den kom aldrig någon sådan.

Lite senare på sommaren inträffade en översvämning i tvättstugan och familjen fick höra att en montör skulle komma akut, men ingen dök upp och huset blev vattenskadat. 

Kvinnan har köpt en ny bergvärmepump för drygt 150 000 kronor och fått lite mer än 60 000 av försäkringsbolaget. Hon ville att värmepumpsföretaget ska betala mellanskillnaden och vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, för att få deras rekommendation. 

Firman ville inte betala henne någonting. Deras version är att det inte finns några noteringar om problem med varmvattenberedaren vid garantiservice som en annan firma utförde 2017 och 2019. Förra sommaren konstaterades däremot en läcka och att varmvattenberdaren alternativt hela värmepumpen behövde bytas ut. Kunden fick då ett kostnadsförslag. 

Allmänna reklamationsnämnden konstaterar att ärendet rör ett blandat avtal, där både en vara och en tjänst i form av installation har köpts. Då är frågan om affären regleras av konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen. Det avgörs av om företaget bedöms ha störst ansvar för själva varan eller för tjänsten. I det här fallet menar nämnden att firman har störst ansvar för installationstjänsten, därför är det konsumenttjänstlagen man ska ha som rättesnöre för att ta ställning. 

Läs också:
Installatör borrade hål i varmvattenberedare

Arn skriver i sitt beslut om att avslå köparens krav att det är hon som har bevisbördan när hon hävdar att installationen gjordes på fel sätt. Hon har enligt nämnden inte bevisat det och inte heller kunnat visa vad själva felet består av eller vad garantin täcker.