Logga in

Kunden godkände 128 ÄTA-timmar – av misstag

Publicerad
19 aug 2024, 02:00
| Uppdaterad
16 aug 2024

Fakturan för ÄTA-arbetet landade på tredubbla priset mot det som var överenskommet, hävdar kunden som kräver rättelse. Men vad hade de egentligen avtalat om? Arn fick avgöra tvisten.

Tvist:
Felinstallerad dräneringspump orsakade stora vattenskador

Otydligt avtal blev dyrt
“Nu har jag lärt mig att varenda avtal ska finnas som SMS eller mejl”

Kunden anlitade företaget för dränering och isolering av husgrunden. Enligt kunden gav företaget ett muntligt löfte om att ÄTA-arbetet inte skulle överstiga 20 procent av grundfakturan när kontraktet skrevs under.

Grundfakturan landade på 255 518 kronor. ÄTA-tillägget skulle därför, enligt kunden, bli max  51 303,60 kronor (20 procent av grundfakturan). Men företaget fakturerade det tredubbla beloppet, 153 373 kronor, för ÄTA-arbeten.

I sin anmälan till Arn förklarar han att hans sambo, som enligt avtalet var beställaren, av misstag hade skrivit under ett godkännande av ÄTA-arbetet när han själv var utomlands. ”Hon trodde att det avsåg bekräftelse på slutfört jobb men som i själva verket avsåg ett tillägg på 128 timmar.” Något som han aldrig hade accepterat.

Att arbetet har dragit ut på tiden beror på att företaget arbetat ineffektivt, hävdar kunden, bland annat genom att grävmaskinen bara användes i slutprocessen under 5–6 timmar. 

Via Arn kräver han att ÄTA-arbetet som överstiger det överenskomna beloppet dras av från fakturan.

Företaget motsätter sig kravet och svarar att det inte uppgetts någon maxgräns för ÄTA-arbetena och att arbetet har gjorts till ett fast pris på effektivast möjliga sätt under rådande förhållanden. Eftersom det regnade mycket och det var risk för ras i schaktet användes inte grävhjälp under hela arbetet.

Läs också:
”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist

Vad beslutade Arn?

Kunden har inte bevisat att de skulle ha avtalat om en maxgräns för ÄTA-arbetet och kostnaden för arbetet är skälig. Dessutom har kundens sambo, som enligt avtalet är beställare av tjänsten, accepterat kostnaden. Därför avslår nämnden kundens krav.