Logga in

”Den typiska rörfirman installerade inte så många värmepumpar per år innan de började jobba för oss”

Publicerad
5 aug 2024, 08:21

Värmepumpsföretaget Klimio jobbar med lokala rörfirmor och använder AI för att underlätta arbetet. De tar hand om allt som installatörerna tycker är besvärligt. ”Värmepumpen är på plats när de kommer”, säger vd Johan Lind.

Entreprenören Johan Lind vill få fler svenskar att beställa sin värmepump via ett knapptryck på mobiltelefonen.

Värmepumpsföretaget Klimios digitala lösningar förenklar allt från installation till service
AI fixar problem i värmepumpen och optimerar prestandan: ”Löser felen på distans”

Han är vd för Klimio, ett företag som vill förenkla värmepumpsköp för villaägare. Kunden sköter besiktning inför installationen via sin mobilkamera tillsammans med en energikonsult från Klimio. 

Efter installationen kopplas värmepumpen upp till Klimios system som sedan optimerar och övervakar driften. 

Det vill säga det mesta sköts digitalt, kunden kan kolla driften och eventuella felmeddelanden i en app i mobilen och sköter även besiktningen via sin mobil.

VVS-Forum besöker Klimios huvudkontor i Frihamnen i Stockholm med utsikt över Tallinnfärjorna. Vd:n Johan Lind pratar om hur han vill förnya den ”fragmenterade och konservativa värmepumpsbranschen”.

Klimio samarbetar med ett tiotal VVS-företag vars arbete förenklas av den digitala plattformen. Värmepumpen är på plats när rörfirmorna kommer och de behöver inte heller åka några vändor till grossisten, allt material finns där. 

Under sitt första år installerade Klimio 150 värmepumpsanläggningar (mestadels bergvärmepumpar) och i år ser det att bli dubbelt så många installationer i småhus i södra och mellersta Sverige.

Förlorar inte installatörerna på det här upplägget?

– Vi delar på kakan, samtidigt blir hela processen mer effektiv och därmed blir kakan större. Den typiska rörfirman gjorde inte så många värmepumpsinstallationer per år innan de började jobba för oss. Det handlade om max 10–20 installationer årligen och nu gör de upp till tre installationer i veckan, säger Johan Lind.

Han fick själv upp ögonen för möjligheterna med värmepumpar när han köpte ett hus med direktverkande el och en varmvattenberedare från 1968. 

– Vi var ju mer eller mindre tvungna att skaffa en värmepump, säger Johan Lind.

Men det var först något år senare när han lärde känna Augustinus Wigeberg som idén om en smidigare och mer kund- och installatörsvänlig värmepumpsbransch kom till. Augustinus Wigeberg hade stor erfarenhet från marknaden och många idéer efter att under sju år varit med och byggt upp energiföretaget Enwell.

FAKTA/KLIMIO-MODELLEN 

• Klimio har avtal med lokala VVS-företag som installerar värmepumpar.

• Kundernas beställningar sker digitalt via Klimio, som sen planerar och fördelar uppdragen till installatörer och kontaktar leverantören för önskad värmepump.

• Hela processen sköts digitalt fram till och efter installationen.

• De värmepumpsleverantörer som Klimio samarbetar med är Nibe, Bosch, Qvantum, Viessmann och ComfortZone.

• Modeller av värmepumpar som erbjuds är luft/vattenvärmepumpar, frånluftsvärmepumpar och bergvärmepumpar.

• Nyligen inledde Klimio ett samarbete med elnätsföretaget Ellevio, med närmare en miljon elkunder.

 FAKTA/FÖRETAGET KLIMIO

Bakgrund: Johan Lind, som är civilekonom i botten, drog i gång företaget 2022 tillsammans med Augustinus Wigeberg, och Martin Eriksson, båda ingenjörer från KTH.

Idag är Johan Lind vd, Augustinus Wigeberg teknisk chef och Martin Eriksson operativ chef på Klimio.

Omsättning (2022): Drygt 20 miljoner kronor.

Vinst (resultat efter finansnetto): Minus 3,5 miljoner kronor.

Antal anställda: 10.

Bildades: 2022.