Logga in

Felsökning på luftvärmepump: ”Teknikern gick bara ut och tittade på slangen”

Publicerad
31 jul 2024, 06:00
| Uppdaterad
1 aug 2024

Det rann kondensvatten från värmepumpen på grund av att den tidigare husägaren valt en dålig placering, konstaterade företaget, som nu var på plats för en felsökning. Men kunden ifrågasatte företagets insats och tog ärendet till Arn, som fick avgöra tvisten.

Läs också:
Kylteknikern: ”Den här pumpen stannar aldrig även om det är under minus 20”

Läs också:
Kylteknikerns 10 tips vid installation av luft/luftvärmepump

I juni 2023 beställde kunden felsökning på värmepumpen som läckte vatten när den var inställd på kylläge. Enligt kunden förklarade säljaren vad det skulle kosta men inte vad som skulle ingå i tjänsten. 

Men någon felsökning att tala om var det inte, menar kunden. Teknikern gick ut på altanen och upptäckte att slangen som vattnet skulle gå ut via från pumpen låg fel. Teknikern kom från samma företag som installerat pumpen åt den tidigare husägaren, men garantin gällde inte längre, förklarar kunden i sin anmälan till Arn.

Företaget åtgärdade problemet. Efter några veckor fick kunden en faktura för arbetet  uppdelad på två poster: ”Felsökning värmepump inkl 1 tim” för 3 706 kronor och ”Arbetstid timme rep fels” för 1 195 kronor.

Kunden ifrågasätter att hon krävts på felsökning i båda posterna trots att det, enligt henne,  inte gjorts någon felsökning alls:  ”teknikern bara gick ut och tittade på slangen”, skriver hon. Hon begär därför att få slippa betala för den delen som enligt henne bara handlar om felsökning – 3 706 kr plus moms. 

Företaget motsätter sig kravet och skriver till Arn att kunden fått tydlig information om priser och att det läckande kondensvattnet berodde på att ”tidigare ägare har valt en placering av värmepump där självfall inte var en möjlighet för att kunna köra på kyla och få ut dräneringsvattnet”.

Felsökning och åtgärd har utförts till det pris som kunden informerats om och fakturan är därför helt i sin ordning, anser företaget.

Tvist i Arn
Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök

Vad kom Arn fram till?

Det är näringsidkaren som ska visa att det begärda priset är skäligt. Fakturan innehåller en post avseende felsökning och en avseende reparation efter felsökningen. Det är tydligt vad varje post kostat och beloppet framstår som skäligt, resonerar nämnden.

Därför går Arn på företagets linje och avslår kundens krav.