Logga in

Tre dagars felsökning och insatsbyte i sex blandare – sedan hittades felet

Publicerad
24 jun 2024, 02:00
| Uppdaterad
20 jun 2024

Kunden hade panik på grund av strul i vattensystemet. VVS-montörerna som ryckte in ställdes inför en gåta som tycktes olöslig trots mängder av åtgärder – tills det enkla svaret plötsligt dök upp.

Henrik Adolfsson, VVS-montör i Karlskrona, kallades till en kontorsfastighet där det rådde mild kalabalik och skräck för legionellasmitta. 

Veteranens roligaste utryckningar:
”Jag har råkat ut för massa roliga saker – man tror inte det är sant ibland”

Felsökning med jouren:
”Jag har varit igång sedan i går morse”

– De hade varmvatten i kallvattnet och var livrädda. Det var vaktmästaren som ringde mig om det här och när vi hade mött honom i receptionen så började vi en våning upp i fastigheten och sedan följde vi honom, berättar han. 

– Han visade oss en köksstam hela vägen upp. Vi fick från kök till kök och kollade diskbänksskåpen men hittade ingenting som var galet kopplat eller ihopkopplat mellan kallt och varmt. 

När de frågade om källaren svarade fastighetsskötaren att det inte fanns något där nere. Montörerna kliade sig i huvudet, ”vad fasiken är det för fel”, och bestämde sig för att testa att byta alla insatser i köksblandarna. 

– Vi gjorde hela raden upp. Det tog ett par dagar, sedan ringde han och då hade det hänt igen. Vi tyckte att det var bra konstigt, säger Henrik Adolfsson. 

Den här gången tog de insatserna till diskmaskinen också och lämnade på nytt i tron att problemet var löst. Men efter två månader ringde det från kontorsfastigheten igen. Hyresgästerna var mycket oroliga över legionellarisken men Henrik Adolfsson och hans kolleger lugnade dem med att de spolade så ofta i kranarna, enligt egen utsago säkert en gång i kvarten, att det inte var någon direkt fara. Men mysteriet fanns ju kvar.

Nu, tredje gången gillt, beslutade montörerna att börja högst upp och sedan kolla varje plan en gång till – hela vägen. Ända ned i källaren nu. 

– Det första jag ser när jag öppnar dörren är att de har kopplat på en tvågreppsspolblandare till tvättmaskinen. Både kallt och varmt stod öppet. Så svaret fanns där vaktmästaren hade sagt att det inte fanns någonting. 

Det är kul att lösa problem, på det viset minns Henrik Adolfsson jobbet som roligt. Samtidigt är han lite frustrerad över det onödiga i situationen. 

– Det är ju den som har kopplat tvättmaskinen och öppnat bägge kranarna som ska ta räkningen för det här egentligen, säger han. 

Ovanliga fynd på jobbet:
Rörmokare fiskade upp Trumps nedspolade dokument ur toaletten

Och hade inte fastighetsskötaren insisterat på att det inte var värt att gå ned och kolla i källaren hade ju allt fått sin lösning betydligt tidigare. 

– Hade man sagt att vi börjar på bottenvåningen där stammen går upp hade vi hittat det första gången.