Logga in

Hjälp kunderna att ta hand om värmepumparna

Publicerad
26 jun 2024, 15:27

Värmesystemet är fastighetens blodomlopp och hjärta. Men missa inte kontrollerna och omvårdnaden för systemet klarar sig inte utan – och kunderna kan inte lämnas åt sitt öde.

Vi har skrivit en rad artiklar om värmesystem, om magnetit och annan skit. Det började med Curt Andersson i Vingåker vars varmvattenberedare frätts sönder av det kommunala vattnet. Det är inte bra nog för att driva värmesystemet, utrustningen förstörs så det är problematiskt att byta enligt värmepumpsföretaget Nibe.

Läs också:
Kommunala vattnet frätte sönder Curts beredare — vatten över hela golvet under värmepumpen

Nibe är annars generösa med vattenprover i samband med installation. Det är bra och borde alltid göras för att undvika problem. Sedan krävs skötsel av systemet. Filter måste hållas rena och systemet tittas till. Men vätska kan inte bytas hursomhelst, förstår vi av experterna i VVS-Forums artiklar. Det gäller att vara vaken på felkällor och att för mycket vatten måste fyllas på är en varningssignal om att något är fel.

Magnetit är en järnoxid som man vill ha men som också kan innebära problem i systemet, en risk som kan minimeras med filter.

Läs också:
Fyra tecken på att du kan ha magnetitproblem i värmesystemet

Sedan var det översynen av systemet. Det kan handla om rengöring av systemets väsentliga delar men också så enkla saker som att plocka bort löv från utedelen.

Allt sådant är viktigt för att maxa verkningsgraden på värmepumpen och för att öka livslängden på systemet.

Visst ska kunderna klara att plocka bort löv men sedan behöver de hjälp. Missa inte att ha dialogen med kunderna och erbjuda service. Det ger trogna och nöjda kunder som får ut mycket av sin investering med enkla medel.

Samtidigt bör leverantörerna kliva fram, antingen i direkt kontakt med kunderna eller via installatören. Tillverkarna är experter på sina produkter och bör se till att dela med sig av vad som krävs när värmepumparna lämnat fabrikerna.