Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök
Hur många gånger får ett företag försöka åtgärda ett problem egentligen? Det har Allmänna reklamationsnämnden riktlinjer för. Dit vände sig kunden när värmepumpsföretaget gick bet på att fixa de felkopplade rören i bergvärmepumpen.
I december 2020 beställde en villaägare i Storstockholm en bergvärmepump av märket Bosch Compress 7000i LW inklusive installation av ett lokalt värmepumpsföretag.
Installationen kostade 49 080 kronor, men värmepumpsföretaget lyckades inte driftsätta pumpen och menade att bergvätskan behövde bytas.
Eftersom kunden inte hade råd med detta väntade hon fram till mars 2022 med att låta byta vätskan. Parterna kom överens om att villaägaren inte skulle behöva stå för kostnaden om pumpen fungerade efter bytet.
Men felet kvarstod och värmepumpsföretaget ansåg att felet orsakades av ett flödesproblem. Enligt företaget var det backventilerna i det gamla rörsystemet som bromsade genomflödet i maskinen och påverkade kompressorn och cirkulationspumpen. Även mindre läckage på kopplingar hittades.
Villaägaren anlitade en utomstående installatör som konstaterade att rören var felkopplade. Installatören hittade även andra brister:
- Returledning från tank/värmesystem var ansluten till värmepumpen, det vill säga det längst till höger av tre rör borde sitta längst till vänster och så även silen.
- Tilloppet på tanken var kopplad till gemensam retur på värmepumpen. De var växlade med varandra.
- Extern cirkulationspump satt felplacerad.
- Läckage av sprit invid påfyllnadsgruppen i värmepumpen.
Det första värmepumpsföretaget rätade och tätade rören. Samma dag upptäckte villaägaren att pumpen hade börjat låta. Installatören gjorde ett försök att justera ljudet, men två dagar senare började pumpen larma igen. Kunden gjorde en omstart, men felet kvarstod. Några dagar senare blev hon fakturerad för bland annat vätskebytet och byte av ventiler.
Installatören hade inte lyckats avhjälpa felet trots flera försök. Då anmälde villaägaren företaget till Arn. Kunden begärde i första hand återbetalning med 49 080 kronor samt ersättning på 14 769 kronor för att en annan firma rättade till felen.
Värmepumpsföretaget motsatte sig kravet eftersom man ansåg att det var fel på bergvärmepumpen. Enligt företaget orsakades felet av fastighetens uppbyggnad i relation till ”den ovanliga och komplexa” värmepumpen. Man förklarade för nämnden att man bytt ut den ursprungliga pumpen, med en förberedd lösning för solfångare på taket (ETA-lösning).
Företaget menade att man utfört en fackmässig installation.
Allmänna reklamationsnämnden konstaterade att enligt gällande praxis ska en köpare inte behöva tåla att säljaren eller tillverkaren gör upprepade försök att avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två försök att åtgärda felet, kan köparen i regel vägra att gå med på fler försök och har då rätt till hävning av köpet.
Arn ansåg att villaägaren hade rätt till ersättning för att låta ett annat företag åtgärda felet, men avvisade kravet på återbetalning av installationskostnaden. Företaget fick alltså ersätta kunden med 14 769 kronor.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen