”Jag har lärt mig att aldrig leverera något förrän jag har fått betalt”
VVS-företagaren blev av med en värmepump värd 80 000 kronor. Ett kapat organisationsnummer lurade honom att tro att köparen var seriös. Här berättar han hur det gick till.
På serviceuppdrag i villan:
Värmepumpstekniker avslöjade misstänkt häleri
– Det ringde en man som ville köpa en värmepump till sitt kontor mot faktura. Jag tyckte att det var lite konstigt att han vände sig just till mig, men jag kollade upp företagets organisationsnummer på en bolagssajt där det stod att det var aktivt innan jag skickade iväg värmepumpen till den angivna adressen, berättar företagaren och fortsätter:
– När jag ringde, samma dag, för att kolla att den hade kommit fram så fungerade inte telefonnumret. Jag satte mig i bilen och åkte till adressen i grannorten och knackade på.
Mannen som öppnade var inte samma person som hade beställt värmepumpen utan en före detta företagare som lagt ner sin firma men fått organisationsnumret “kapat” av bedragare.
– Han fattade direkt vad det handlade om när jag knackade på och berättade att bedragaren hade köpt och försökt köpa varor från många andra företag, bland annat en lastbilslast med pellets.
Värmepumpen var värd 80 000 kronor, en kostnad som den drabbade VVS-företagaren fick stå för själv eftersom det ”inte finns någon försäkring mot att vara dum i huvudet”, som han själv uttrycker det.
– Efter det har jag lärt mig att vara försiktigare och aldrig leverera något förrän jag har fått betalt. Det har ändå blivit bättre nu, när serienumret registreras, så att man kan följa värmepumpen hela vägen, i alla fall Nibes.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen