Logga in

”Vi är väldigt tydliga mot kunderna”

Publicerad
4 mar 2024, 06:00
| Uppdaterad
7 mar 2024

Rörmokaren Hugo Wolgers anser att när kunden vill flytta kök är kommunikationen grundläggande för att det inte ska kunna bli stora problem längre fram. Ingen ska kunna missa vad som gäller. 

– Vi har inte haft någon kund där vi skrivit en avvikelse där det sedan hänt någonting med skada eller så. Vi är väldigt tydliga mot kunderna, att om du gör det här är det viktigt att du är medveten om att vi inte tar ansvar om det blir en vattenskada, säger Hugo Wolgers på Cyklande rörmokaren, ett företag som har upplevt att fenomenet med att flytta köket inom bostaden har ökat sedan coronapandemin.

mer om hur de går till väga här
”Det är jäkligt populärt att flytta kök”

Läs också:
”Kan bli problem eftersom regelverket är stramt”

– Du kommer att få problem med att få ditt försäkringsbolag att täcka kostnaden. Jag har nog på säg tiotusen kunder haft färre än tio som sagt att de ändå vill göra åtgärden då. Villaägare är mindre känsliga för hela huset är deras eget. I en bostadsrätt drabbar en vattenskada flera lägenheter som kunden då får ersätta. Därför är det väldigt sällan lägenhetsinnehavaren gör arbeten som de vet går emot regelverket. 

Finns det några rent hantverksmässiga problem med att flytta kök? 

– Det beror på förutsättningarna. När man flyttar kök är det för det mesta pexrör i och utanpå vägg. Det händer att det är koppar men inte ofta. Man får se till att det är fall på avloppet hela vägen och att det inte är skarvar på rören från slitsen till dit de ska anslutas. Ibland får man öppna upp lite väggar och golv. De flesta rörmokare sätter inte igen väggar men det gör vi och då får man tänka på hur man ska göra för att det ska vara enkelt att sätta igen dem igen. Där har vi haft problem ibland där vissa öppnar på ett sätt så att det blir jobbigt för den som ska sätta igen väggen.