Logga in

Sex tips till installatören som ska flytta kök

Publicerad
4 mar 2024, 06:00

Vad har firman lärt sig av att flytta mängder med kök i Stockholms innerstad? Här är Cyklande rörmokarens råd för att undvika vanliga fallgropar.

1. Glöm inte ventilationen

Det vanligaste som folk missar är att även ventilation ingår när köket ska flyttas. Tänk på att vara tydlig mot kunden att de kommer att få problem om de byter plats på köket utan att ta med sig ventilationen till det rummet. Det är vanligt att kunden inte inser det för att de bara tänker på vatten och avlopp. 

Läs också:
Så flyttade de köket utan att riva det fina badrummet

Läs också:
”Det är jäkligt populärt att flytta kök”

2. Öppna väggarna ansvarsfullt 

När ni öppnar upp väggar och sådant, tänk på att göra det i flera olika nivåer om det är gips och så vidare så att det är lätt att sätta igen. Släng inte väggbitarna som du sågar ur så att snickaren kan använda dem till att sätta tillbaka allt igen.

3. Har kunden kollat med bostadsrättsföreningen?

Se till att kunden har kommunikation med styrelsen i huset så att de inte låter er börja på något och sedan säger styrelsen nej. Vi har haft kunder som har råkat ut för det, de har börjat riva och fixa och sedan har de tvingats sätta tillbaka allt för att styrelsen vägrade. Det blir väldigt kostsamt och tråkigt. Tipsa kunden om att de kan höra om grannar gjort samma sak innan eller snacka ihop sig med grannar om att göra samma sak, det är väldigt värdefullt för då får de mer tyngd gentemot styrelsen.

4. Regelverket är ditt ansvar

Kolla upp regelverket ordentligt innan du börjar lova kunden en massa grejer som sedan kanske går utanför reglerna. Har kunden skaffat sig förväntningar på jobbet och sedan i slutändan får veta att du inte kan skriva ett fullgott intyg på det så är det som gjort för att det ska bli bråk. Kunden kan inte ha lika bra koll som yrkesmannen på regelverket. 

5. Ha koll på kopplingarna 

Tänk på att det som gäller är inga kopplingar någon annanstans än i köksskåpet och vid anslutande stam.

Läs också:
”Kan bli problem eftersom regelverket är stramt”

Läs också:
”Vi är väldigt tydliga mot kunderna”

6. Klargör för kunden vilken slitsbotten som krävs

Det har debatterats mycket om vem som är ansvarig för slitsbottnar och droppskydd. Det är inte rörmokaren utan byggaren, vilket betyder att det är den boende i det här fallet. Men då måste man informera kunden om att den ska ha en slitsbotten med skvallerrör och att det behövs någon som kan lösa det. Antingen lär man sig själv så att man har den kompetensen eller lär känna en kollega som kan det så att man kan erbjuda kunden den kompetensen, det gör det lättare att få jobbet.