Isoleraren bytte till elbil – sparar 10 000 kr per månad
Isoleringsföretagarens utgifter har minskat varje månad efter att han gått över till eldriven servicebil. Men hur funkar det med räckvidden?
Vi når Mattias Jakobsson, ägare av 08isolering i Stockholm, just när han sitter i sin elbil på väg hem efter arbetsdagen. Han ska från city till Nynäshamn men oroar sig inte för ”soppatorsk”. Laddat har han gjort hemma natten innan och det räcker hela dagen.
Tveksamma till elbilar:
”Kunderna vill inte betala för att vi ska stå och ladda i två timmar”
han är nöjd
Patrik bytte till elbil: ”Jag tankar för under 100 kr i månaden”
– Tidigare hade jag en Dodge Ram, det är lite skillnad kan man säga. Jag tankade bensin för 10 000–12 000 i månaden. Nu laddar jag för 2 500 i månaden, om det är kallt ute, säger han.
En drivmedelsbesparing på 10 000 i månaden för en av firmans bilar alltså. Just nu har de tre fordon varav två går på el.
– Det har funkat hur bra som helst. Det bygger på att jag bara laddar hemma. När det är som dyrast laddar jag för 2,50 per kilowatt och bilen drar 3 kilowatt på vintern. Laddar man ute med snabbladdare så kostar det ungefär 5 kronor per kilowatt, säger Mattias Jakobsson.
Han skaffade en laddstation även till den andre i firman som kör eldrivet eftersom även han bor i villa.
– Det var ingen jättestor investering, jag tror att vi betalade runt 10 000 efter avdraget man får från staten per laddstation. Jag sparade igen de pengarna på en månad, säger han.
Kostnaden för att köpa in elbilarna räknar Mattias Jakobsson också med att få igen i och med att de är så mycket billigare i drift.
– Dels sparar man in på drivmedel, dels så är skatten på nya bensinbilar inte kul. Skulle man köpa en Transporter så är det närmare 30 000 i skatt på nya. För min ID-buss betalar jag bara 360 kronor om året i skatt. Jag har bara hittat fördelar med elbussen, säger han.
VVS-firman Rörett i Stockholm, som vi nyligen skrev om, brottas för närvarande med hur de ska hantera omställningen från bensin- till eldrivet. De är bekymrade över att det kan bli svårt att få laddningarna att räcka för hela arbetsdagar. Den farhågan hade Mattias Jakobsson också inför inköpet.
– Räckvidden är det alla pratar om, men nu tittar jag inte ens på det när jag kör, jag vet att jag klarar mig. Jag kör mellan Nynäshamn och Stockholm varje dag och åker runt och gör service, säger han.
– Jag laddar bara 80 procent och klarar mig en hel dag. Man kommer mer än 20 mil om dagen på en laddning. När det har varit extremt kallt så har jag laddat 100 procent för att veta att det ska räcka.
Han är medveten om att han som isolerare har en lättare last i bilen än vad hans rörmonterande kollegor och att det påverkar räckvidden.
– Lastvikten är ett problem för just VVS-firmor skulle jag gissa. Våra grejer väger inte så mycket.
Läs också:
Fem faktorer för lönsam servicebil på el
Han räknar med att miljözonerna i Stockholm kommer att växa och att hela innerstan förr eller senare blir förbjuden för bensinfordon. Är han då beredd att gå över helt till elfordon i sitt eget företag?
– På sikt kan det bli så. Just nu har jag en anställd som bor i lägenhet så för honom är det bara jobbigt att hitta laddstolpe eftersom han inte har möjlighet att ladda hemma. Än så länge kan det vara skönt att ha en dieselbil som kan köra ännu längre sträckor också.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen