Logga in

Värmepumpar på kryssningsfärja ger värmeeffekt på 3 000 kW

Publicerad
15 jan 2024, 06:00
| Uppdaterad
16 jan 2024

Den gamla Tallinkfärjan M/S Isabelle har blivit ombyggd till tillfälliga bostäder och har precis fått en sällsynt installation av värmepumpar. Att energikällan blev havsvatten i stället för luft kanske inte låter så otippat, men det har sin förklaring.

Sex specialbyggda värmepumpar hämtar energi ur sjugradigt havsvatten till Tallinks färja M/S Isabelle.

Det blev flera speciella VVS-lösningar i Malmö-projektet
”Man skulle kunna kalla det för en jättefördelare”

VVS-montörerna Stefan Forsman och Fredrik Berglund installerar en luft/vattenvärmepump
”Vi velade länge mellan bergvärme och luft/vattenvärmepump”

– Det vi gör på det här fartyget är unikt. Det här är en av världens största installationer av ett värmepumpsystem på ett fartyg som hämtar energi från havet, säger Lars Hansen, projektledare på Kyleffekt.

Fartyget har legat i Tallinns hamn och fungerat som förläggning för ukrainska krigsflyktingar, med en kapacitet av 2 500 personer. Efter en ombyggnation finns det nu plats för sjuhundra boende i lika många hytter.

Enligt uppdragsgivaren Fläkt Marine var fossila bränslen helt uteslutna för uppvärmning eller elproduktion. Elektriciteten från land var dessutom begränsad i effekt.

– Då fanns det egentligen bara två alternativ, värmepumpen måste antingen hämta energi ur luften eller vattnet. Vi valde det senare, säger Lars Hansen.

Anledningen är att på ett passagerarfartyg kan man nyttja bildäck för uppställning, nära befintliga rörinstallationer i maskinrum. 

– Om vi hade valt luftvärmepumpar måste aggregaten placeras på övre däck. 

Resultatet blev en värmeeffekt på cirka 3 000 kilowatt vid 60 plusgrader i framledningstemperatur.

Samtliga rör som ansluter till fartygets system är galvade för att klara saltvatten. Foto: Kyleffekt

Hur går det till?

– Vi använder befintliga havsvattenpumpar som förut kylde fartygets AC-aggregat. Våra värmepumpar är utrustade med stora värmeväxlare i titan som vi cirkulerar glykolvatten emot. På vintern används de som kollektorer. På sommaren, då aggregaten går som AC, kyler vi bort värmen med dem, säger han.

FAKTA/Värmepumparna

  • Värmepumparna är specialbyggda på en fabrik i Italien och levererade av TPi Klimatimport.
  • De är utrustade med Bitzer skruvkompressorer med inverterstyrning, kompletterade med hellödda plattvärmeväxlare och styrreglage. 
  • Ett elektroniskt styrsystem för fastighetsautomation, DUC, styr framledningstemperatur på vintern, desto kallare ute ju högre framledning. På sommaren körs aggregaten som AC med sju grader i framledning och tolv grader i retur.
  • Totalt är det sex aggregat som är kopplade, tre plus tre på fundament. Varje fundament har varsin växlare i titan, på vår och höst kan aggregaten stå standby, ett som AC och ett som värmepump. “Då kan man köra värme på natten och kyla på dagarna då solen värmer”, enligt Lars Hansen.

Fartyget är uthyrt till ett kanadensiskt företag och ska bli ett flytande boende för 700 arbetare i ett stort byggprojekt.  Här finns nu ett stort gym och alla hytter är utrustade med skrivbord och tv.

Den svenska hybridpanelen löser både problemen med värme och kyla
Gör både bergvärmen och solcellerna bättre

De stora blå växlarna har titanväxlar och är installerade mot havsvattensidan. Foto: Kyleffekt

Det estniska teknikföretaget SRC har gjort alla ombyggnader ombord, inredning samt tekniska installationer.

– Fartyget gick igenom Panamakanalen före jul. Vi räknar med att åka i slutet av januari till Vancouver för driftsättning av värmepumpar och optimering av styr- och reglertekniken.

Fartyget kommer sedan att ligga kvar där en tid innan den når slutdestinationen, en ö utanför den kanadensiska staden. Byggnation av kaj och annan infrastruktur pågår för fullt.