Tapwell måste betala 16,9 miljoner i böter för prisstyrning
Konkurrensverket menar att tillverkaren begränsat återförsäljares rätt att bestämma priset på VVS-produkterna till kunder på nätet. Hur gick det till?
Enligt Konkurrensverket har Tapwell styrt prissättningen för deras köks- och badrumsprodukter under två och ett halvt år. I en prispoilcy har företaget satt ett lägsta försäljningspris som återförsäljarna inte har fått lägga sig under i sin marknadsföring och prissättning.
Konkurrensverket:
Nästan hälften av installatörsföretagen får kickbacks
Satsar på närförsäljning
LK lanseras på Bauhaus: ”Då byter jag system”
Konkurrensverket menar att Tapwell har använt olika metoder för att säkerställa att återförsäljarna har följt policyn. Till exempel genom övervakning av hur följsamheten har sett ut och riktade uppmaningar till återförsäljarna att följa den.
– Prisstyrning kan skada konkurrensen eftersom pris är ett av de viktigaste konkurrensmedlen. Det riskerar att leda till dyrare produkter för konsumenterna. Att det i detta fall dessutom rör onlineförsäljning är särskilt allvarligt eftersom prisstyrningen då får stor spridning, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.
Fall i Arn
Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden
Konkurrensverket har därför beslutat att Tapwell ska betala 16,9 miljoner kronor i konkurrensskadeavgift för att ha överträtt förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete.
Tapwell vill inte kommentera ärendet.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen